Друк

Інші матеріали

  • 03.11.2015

    Спрощена система оподаткування: запитання та відповіді

    1. В якому стані знаходиться український малий бізнес?
     
    Малий бізнес в Україні є слабко розвиненим, принаймні у його легальній частині. За оцінкою експертів програми USAID «Лідерство в економічному врядуванні» (ЛЕВ), у 2013 році частка малого бізнесу в валовій доданій вартості (ВДВ) становила 19,8% [1]. Це суттєво менше, ніж в більш розвинених країнах. За даними Євростату, у ЄС частка малого бізнесу у відповідний період була вдвічі більшою — 39,4%. Що стосується мікробізнесу (який є складовою частиною малого бізнесу), то різниця була ще більш значною: частка мікробізнесу у ВДВ України становила 8,7%, тоді як у ЄС — 21,1%. Отже, потенціал малого бізнесу в Україні використовується далеко не повністю.
     
    2. Наскільки поширеним є застосування ССО в Україні?
     
    Використання ССО є поширеним, але переважно серед найдрібніших підприємств та підприємців. За даними Державної фіскальної служби (ДФС) у 2013 році платниками єдиного податку (ЄП) були 159,5 тис. підприємств-юридичних осіб — це 42,7% малих підприємств. Спрощене оподаткування також використовували 1,3 млн фізичних осіб-підприємців (ФОП), що становить близько 70% від кількості активних ФОП.
     
    Водночас виручка платників ЄП становила тільки 30,7% від загальної виручки малого бізнесу та лише 6,6% від обсягу реалізації всіх суб’єктів підприємництва.
     
    3. Що отримує бізнес за допомогою ССО?
     
    По-перше, економію на веденні обліку та звітності, що є критично важливим для найдрібнішого бізнесу. По-друге, економію на сплаті податків (це стосується не всіх платників ЄП, але ймовірно переважної частини). По-третє, захист від зловживань працівників податкових органів, що зменшує ризики та створює стабільніші умови розвитку бізнесу для платників ЄП. За оцінкою експертів проекту ЛЕВ, у 2013 році розмір економії на обліку та звітності становив 2,4% від виручки платників ЄП, а розмір економії на сплаті податків — 3,9%. 
     
    4. Що отримує уряд від ССО?
     
    У 2014 році сума сплаченого підприємствами та ФОП єдиного податку становила 7,4 млрд грн, або 2% від податкових надходжень зведеного бюджету.
     
    5. Наскільки поширеними є зловживання ССО?
     
    Спрощена система оподаткування може використовуватися не за призначенням. По-перше, низькі вимоги до обліку полегшують ухилення від сплати податків шляхом приховування виручки або заниження офіційного розміру зарплат найманих працівників. Про наявність таких зловживань, свідчить, зокрема, аналіз розподілу платників ЄП за розміром виручки. За оцінкою експертів проекту ЛЕВ, обсяг виручки, яка не була задекларована платниками ЄП другої групи у 2013 році, становив 7,8-13,2 млрд грн, або 14,6-24,8% від виручки, задекларованої платниками ЄП цієї групи.
     
    По-друге, підприємства можуть використовувати ССО для економії на податках та соціальних внесках при оплаті праці, оформлюючи працівників як підприємців. За даними обстеження домогосподарств Держстату, у 2013 році кількість осіб, що працюють не за наймом у легальному секторі економіки, становила 740 тис. осіб. Враховуючи, що загальна кількість активних ФОП складала 1,8-2 млн, можна припустити, що 1-1,2 млн ФОП або поєднували найману працю з підприємницькою діяльністю, або були підприємцями лише формально. За оцінкою експертів проекту ЛЕВ, розмір економії на податках та соціальних внесках при оплаті праці у 2013 році становив 6,3 млрд грн.
     
    Крім цього, фактично перевагами ССО може користуватися не тільки малий бізнес, але також і середні та великі підприємства (шляхом подрібнення, шляхом оформлення найманих працівників як підприємців, або за допомогою використання платників ЄП у якості конвертаційних центрів).
     
    6. Чи сприяє ССО розвитку малого бізнесу в Україні?
     
    Однозначної відповіді на це запитання, яка була б підтверджена кількісними дослідженнями, не існує. ССО сприяє розвитку тих суб’єктів підприємництва, які її використовують (див. відповідь на питання 3), але може створювати бар’єри для розвитку малого бізнесу в цілому. Як показало дослідження схожої системи оподаткування, що застосовується у Мексиці (Repecos), суттєва частина малих підприємств уникає зростання понад розмір, що дає можливість користуватися спрощеним обліком та економити на податках [2]. Крім цього, різний рівень оподаткування може спотворювати конкуренцію та перешкоджати зростанню продуктивності.
     
    Паралельне існування різних податкових режимів порушує роботу механізмів конкуренції, і тому може перешкоджати розвитку підприємств, які мають сплачувати більше податків — тобто тих, які працюють на загальній системі оподаткування. Таких підприємств менше, ніж користувачів ССО, проте їх роль у малому бізнесі більша. У 2014 році загальну систему оподаткування застосовували 66,6% малих підприємств. А у 2013 році частка платників єдиного податку у загальній виручці малого бізнесу становила 30,7%.
     
    Роль малого бізнесу в економіці України істотно не збільшилася після запровадження ССО. У 1999 році частка малих підприємств (без ФОП) у загальній виручці українських підприємств становила 11,9%, а у 2013 році – 16,5%. Проте прямо порівнювати ці цифри не можна, оскільки у 2013 році використовувалося більш широке визначення малого підприємства (у 1999 році під це визначення підпадали підприємства з виручкою до 0,5 млн євро на рік, у 2013 – до 10 млн євро на рік). Частка ФОП у загальній виручці суб’єктів підприємництва у 2013 році становила 6,6%, дані за 1999 рік у публічному доступі відсутні.
     
    За даними Державної податкової адміністрації, оприлюдненими у 1999 році, на 1 жовтня того року в Україні було 750 тис. активних ФОП. Це приблизно відповідає кількості осіб, що працювали не за наймом у легальному секторі економіки у 2013 році (див. відповідь на питання 5). Водночас ці дані не можна інтерпретувати як свідчення провалу ССО. На розвиток малого бізнесу в 1999-2013 роках впливали багато інших факторів, як позитивних (економічне зростання), так і негативних (несприятливе регуляторне середовище, політична нестабільність).
     
    7. Чи потрібно реформувати ССО?
     
    Реформи потрібні, але вони повинні розглядатися у значно більш широкому контексті, ніж реформування спрощеної системи оподаткування. Якщо режим оподаткування платників єдиного податку буде наближено до загальної системи оподаткування у її нинішньому вигляді (враховуючи незадовільну практику податкового адміністрування), загальний результат, найвірогідніше, буде негативним.
     
    Потрібно також враховувати, що реформа спрощеної системи оподаткування є політично складним процесом, оскільки зачіпає інтереси більшості підприємців. Тому будь-які реформи в цій сфері мають бути продуманими, виваженими та супроводжуватися поясненням переваг, які підприємці та суспільство отримають в результаті реалізації реформ. Враховуючи це, зміни в оподаткуванні малого бізнесу мають бути частиною широкого пакету реформ, який включатиме спрощення податкового адміністрування та обліку на загальній системі оподаткування, збільшення прозорості та усунення зловживань при використанні державних коштів, поліпшення якості державних послуг (якості роботи правоохоронної системи тощо), активізацію антимонопольної політики, а також суттєве поліпшення податкового адміністрування.
     

    Посилання:
    1. Бетлій О., Бураковський І., Кравчук К. Спрощена система оподаткування в Україні: оцінка в контексті сучасних реалій. Звіт, підготовлений в рамках програми USAID «Лідерство в економічному врядуванні» (ЛЕВ). Київ, 2015.
    2. Claudia Sánchez-Vela, and Jorge N. Valero-Gil. “The Effect of Firm-Size Dependent Policies on the Economy: The Case of the Repecos Law in Mexico.” IDB Working Paper Series, February 2011.
    Назва видання/Назва конференції:  БИЗНЕС
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua