Резюме
Реальний ВВП у 2013 році залишився на рівні 2012 року, оскільки додатній внесок внутрішнього попиту до економічного зростання було нівельовано від’ємним внеском чистого реального експорту. Зниження інвестицій шкодить майбутньому економічному зростанню. Протягом року уряд не запровадив реформи, спрямовані забезпечити фіскальну консолідацію та поліпшення бізнес клімату, і в результаті не зміг домовитись з МВФ про нову програму. Уряд стикнувся із великим розривом ліквідності в кінці року, що призвело до затримок у фінансуванні всіх видатків, навіть заробітної плати і соціальних виплат. В кінці року Україна не підписала Угоду про асоціацію з ЄС і домовилась про тіснішу співпрацю з Росією, що призвело до політичної кризи в країні.
Політика. У 2013 році Україна намагалася продовжувати свою традиційну політику балансування між ЄС та Росією. Водночас в другому півріччі протистояння між Україною та Росією збільшилось після того, як Росія запровадила неформальні торговельні бар’єри для українських товарів та пригрозила розірвати угоду про зону вільної торгівлі і промислову кооперацію. ЄС відмовився пом’якшити вимоги до підписання Угоди про асоціацію. В результаті 28 листопада Віктор Янукович не підписав Угоду на саміті Східного партнерства ЄС у Вільнюсі, що призвело до найбільших протестів з часів "помаранчевої революції" 2004 року.
Реальний сектор. Реальний ВВП у 2013 році залишився на рівні 2012 року. З боку витрат реальне кінцеве приватне споживання підтримало внутрішній попит, тоді як реальне нагромадження основного капіталу знизилось. Від’ємний внесок чистого реального експорту до зростання у 1,0% відсотковий пункт пояснювався більшим падінням реального експорту, ніж реального імпорту. З боку виробництва реальна валова додана вартість суттєво зросла в сільському господарстві. Промислове виробництво скоротилось через нижчий зовнішній попит і слабкий споживчий попит на вітчизняні товари.
Сільське господарство.У 2013 році сільськогосподарське виробництво зросло на близько 14% через високий врожай. Водночас експорт сільськогосподарської та продовольчої продукції скоротився приблизно на 5% (до 17 млрд. дол. США) в основному через падіння світових цін на зерно, олійні культури та продукти їх переробки у другій половині 2013 року.
Енергетична політика. Україна продовжила зусилля щодо зменшення енергетичної залежності від Росії, включаючи реверсні поставки газу з Європи та сприяння розвитку видобування нетрадиційного газу.
Інфраструктура. Уряд не провів жодної вагомої реформи в інфраструктурних секторах. Брак інвестицій в інфраструктуру підриває економічне зростання в середньостроковій перспективі.
Платіжний баланс. У 2013 році міжнародні резерви НБУ зменшились, оскільки консолідований профіцит платіжного балансу у 2,0 млрд дол. США був недостатнім, щоб забезпечити виплати боргів перед МВФ. Дефіцит поточного та капітального рахунку на рівні 9,0% від ВВП був меншим, ніж залучене фінансування на рівні 6,0% від ВВП через дефіцит фінансового рахунку.
Доход. Складна фінансова ситуація компаній та високий фіскальний тиск призвів до сповільнення темпів зростання доходу домогосподарств до 5,0% в номінальному виразі і 5,3% в реальному виразі.
Фіскальна політика. Бюджетні видатки та доходи було суттєво недовиконано у 2013 році через занадто оптимістичний план та економічне сповільнення. Брак фінансування привів до затримки у виплаті пенсій та соціальної допомоги. Первинний бюджетний дефіцит призвів до збільшення державного боргу до 41% від ВВП.
Монетарна політика. В 2013 році НБУ по суті зосереджувався на підтримці фіксованого обмінного курсу та фіскальної політики. Монетарна політика була підпорядкована інтервенціям на валютному ринку та квазіфіскальним операціям з державними облігаціями. Середній ІСЦ зменшився на 0,3%.