Друк

Анонс

Вхід на сайт


Аналітичні записки

  • 14.07.2009

    Тільки швидка приватизація «Укртелекому» зможе забезпечити подальший розвиток сектору телекомунікацій в Україні

    (Код:PP_03_2009)

    Уряд України повідомив про намір приватизувати телекомунікаційного оператора фіксованого зв’язку «Укртелеком». Уряду України необхідно отримати високі надходження від приватизації для фінансування державного бюджету та підвищення політичної прийнятності приватизації. Приватизація має забезпечити покупців кращими, новими та дешевшими телекомунікаційними послугами за рахунок відкриття ринку та стимулювання конкуренції. Така політика вже зарекомендувала себе як успішна, а сектор телекомунікацій став одним з важливих факторів прискорення економічного зростання. Реалізація потенціалу у секторі телекомунікацій дуже залежить від наявності необхідної інфраструктури, що дозволяє як провайдерам, так і користувачам відкривати для себе нові зростаючі ринки з інноваційними новими продуктами та послугами. У цьому контексті важливо, щоб інфраструктура сектору телекомунікацій була в цілому доступною та забезпечувала високий рівень якості послуг (напр., надійність, обсяги даних, швидкість).

    До сьогодні розвиток телекомунікаційного сектору України відбувався у різних напрямках. Послуги мобільного зв’язку є лідерами на ринку та доступними для більшості, покриваючи 120% населення. Щільність забезпечення телефонними апаратами становить близько 27% населення, у той час як сегмент надання послуг широкосмугового доступу до Інтернету демонстрував значні темпи росту, хоча вони і з'явилися нещодавно і охоплюють лише 3% населення.

    Укртелеком утримує свою позицію на ринку фіксованого зв’язку. Компанія є лідером у сфері надання послуг широкосмугового доступу до Інтернету, ринкова частка якого становить 38%, і є нішевим провайдером мобільного зв’язку з менше ніж піввідсотка абонентів мобільного зв’язку.

    Через зміни на ринку Укртелеком опинився під загрозами, що надходять з різних напрямів:

    • Він втрачає частку ринку у прибуткових сегментах, як-то міжміські та міжнародні дзвінки, дзвінки з фіксованої на мобільні лінії. Така тенденція триватиме і надалі.
    • Основне джерело доходів - місцевий фіксований зв’язок, тарифи на який встановлюються регулятором нижче їх собівартості, що призводить до того, що фірма накопичує збитки в даному сегменті.
    • Укртелеком має великий фонд оплати праці та не має права зменшувати надмірну кількість працівників.
    • Укртелеком інтенсивно розвиває свою присутність у новому зростаючому сегменті - широкосмуговому доступі до Інтернету та 3G послугах мобільного зв’язку (стандарт UMTS). Однак на сьогодні обидва сегменти залишаються незначними і потребують значних стартових капіталовкладень, перш ніж приносити прибутки.
    • Останнім часом Укртелеком фінансував свої інвестиції за допомогою зовнішніх джерел - іноземних запозичень та корпоративних облігацій. Під час сьогоднішньої економічної кризи доступ до зовнішніх джерел фінансування є малоймовірним, у той час як погашення боргу потребує значних фінансових ресурсів.
    • 2008 рік компанія закінчила із збитками, як і перший квартал 2009 року.

    Таким чином, Уряду варто приватизувати Укртелеком негайно, оскільки тільки приватний інвестор зможе забезпечити значний обсяг інвестицій, який необхідний для подальшого розвитку сектору телекомунікацій в Україні.

    Перед тим, як проводити приватизацію, регулятор має змінити чинний порядок регулювання тарифів. Тарифи мають відображати повну та реальну вартість, включаючи капітальні видатки.

    Укртелеком має негайно привести видатки на оплату праці у відповідність до загальних показників діяльності компанії. Будь-які приватизаційні зобов’язання, які передбачатимуть утримання існуючої кількості працівників у той час, як ринкова частка зменшується, перешкоджатимуть досягненню фірмою конкурентоспроможності. Тому Уряд має утриматись від покладання на інвесторів зобов’язань щодо збереження існуючого штату після приватизації. Хоча це може бути непопулярним кроком, враховуючи існуюче критичне становище Укртелекому, будь-яка норма, що перешкоджає скороченню штату, обов’язково призведе до зменшення інтересу до фірми з боку інвесторів. Крім того, ми вважаємо, що поєднання різних активів в Укртелекомі коштує менше, аніж сума його частин. Відповідно, ми рекомендуємо розділити компанію на частини відповідно до її різних активів та приватизувати мобільні послуги окремо від операцій фіксованого зв’язку, включаючи послуги широкосмугового доступу до Інтернету, та нерухомого майна.

    Автори:  Хандріх Ларс
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua