У консультативній роботі проаналізовано, як бізнес-асоціації допомагають українським підприємствам захищати їхні права і які проблеми при цьому виникають.
Зокрема, у роботі наводяться результати найбільшого в Україні опитування імпортерів та експортерів «Діалог зі сприяння торгівлі» (остання хвиля проведена ІЕД у 2018 році), які показують, що бізнес має велику потребу у захисті своїх інтересів, але бізнес-асоціації не завжди готові працювати у цьому напрямку. На першому місці для українських бізнес-асоціацій стоять інформаційні та навчальні послуги, в той час як послуги з адвокації і юридичної допомоги підприємцям надаються рідше. Винятком є лише великі бізнес-асоціації, зокрема, міжнародні, які регулярно проводять зустрічі з урядовцями і працюють в комітетах над пропозиціями до законодавства. В зв’язку з цим консультативна робота містить рекомендації бізнес-асоціаціям розвивати діяльність з адвокації, прислухатись до потреб своїх членів і налагоджувати систематичний діалог з державою.
На основі даних опитування «Діалог зі сприяння торгівлі», а також найбільшого в Україні станом на сьогодні опитування малого і середнього бізнесу «Щорічна оцінка ділового клімату в Україні» (остання хвиля проведена ІЕД у 2016 році) проведено спеціальний аналіз відмінностей між підприємствами, які входять і не входять до бізнес-асоціацій, у їхніх поглядах на проблеми, пов’язані з корупцією та з регулюванням бізнесу. Результати аналізу, наведені у цій роботі, показують, що підприємства, які входять до бізнес-асоціацій, частіше повідомляють про різноманітні проблеми. Якщо це експортери та імпортери, то вони частіше скаржаться на перешкоди при експорті чи імпорті, ніж ті експортери та імпортери, що не входять до бізнес-асоціацій. А якщо це малі і середні підприємства, то вони частіше заявляють про несприятливі умови для ведення бізнесу, часті зміни законодавства і регуляторний тиск.
Тому серед рекомендацій для державних органів, наведених у цій консультативній роботі, – усунення регуляторних бар’єрів для бізнесу та максимальне обмеження можливостей для корупції, забезпечення ефективної і прозорої діяльності судів та правоохоронних органів, а також співпраця з бізнес-асоціаціями і залучення їх до прийняття політичних рішень.
В Україні бракує точної статистики про кількість бізнес-асоціацій. В роботі наводяться дані з вказаних опитувань ІЕД, які дозволяють оцінити частку бізнесу, що входить до бізнес-асоціацій. В той час як цифри дещо відрізняються, з впевненістю можна сказати, що чим більший розмір підприємств, тим частіше вони входить до бізнес-асоціацій. Це підтверджують дані обох опитувань. Через це консультаційна робота містить рекомендацію бізнес-асоціаціям активніше залучати малий бізнес.
Основні висновки:
- В той час, коли офіційна статистика не розділяє бізнес-асоціацій від інших форм асоціацій та громадських об’єднань і тому не наводить точної чисельності бізнес-асоціацій, опитування бізнесу дозволяють оцінити, яка частка підприємств входить до бізнес-асоціацій.
- Запит на адвокацію інтересів бізнесу діловими об’єднаннями перевищує обсяги надання цієї послуги об’єднаннями.
- За оцінками експертів та бізнесу, недостатня організаційна спроможність та брак стратегічного підходу – основні слабкі сторони українських бізнес-асоціацій.
- Проекти міжнародної технічної допомоги посилюють ділові об’єднання.
- Бізнес, що належить до ділових об’єднань, в опитуваннях частіше говорить про недоліки ділового середовища.
- Проблема корупції однаково актуальна для підприємств, які входять, і тих, які не входять до бізнес-асоціацій.
- Розмір підприємств впливає на їхні оцінки проблем і ставлення до держави.
Основні рекомендації:
Бізнес-асоціаціям:
- Залучати малий та мікро-бізнес
- Розвивати напрямок адвокації як діяльності із просування інтересів та захисту прав бізнесу
- Надавати юридичну допомогу підприємствам, підвищувати рівень правової обізнаності бізнесу
- Визначати цілі діяльності виходячи з потреб своїх членів
- Налагодити систематичну співпрацю з державними органами та органами місцевого самоврядування
- Посилювати власну експертизу та професійний рівень, підвищувати якість послуг
- Стратегічно планувати свою діяльність і розвиток
- Залучати підтримку програм міжнародної технічної допомоги
Підприємствам:
- Об’єднуватися у бізнес-асоціації, які б представляли інтереси бізнесу
- Надавати зворотній зв’язок бізнес-асоціаціям, який би показував потреби та інтереси бізнесу
- Використовувати бізнес-асоціації як майданчик для діалогу з державою
Державним органам:
- Виділити бізнес-асоціації як окрему категорію у державній статистиці
- Залучати бізнес-асоціації до розробки політики
- Усунути регуляторні бар’єри для ведення бізнесу та максимально обмежити можливості для корупції
- Забезпечити ефективну, незалежну та прозору діяльність судової системи та правоохоронних органів для захисту прав бізнесу
Громадським радам при державних органах:
- Інформувати бізнес про результати своєї діяльності
- Налагодити співпрацю з бізнес-асоціаціями для ефективного представлення інтересів бізнесу
Програмам міжнародної технічної допомоги:
- При співпраці з бізнес-асоціаціями враховувати наявність у них стратегічного планування діяльності та рівень участі малого бізнесу
- Отримувати зворотній зв’язок від підприємств щодо впливу проектів, здійснених у партнерстві з бізнес-асоціаціями
Робота підготовлена в рамках проекту «Громадська ініціатива "За прозору та чесну митницю"», що реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій за фінансової підтримки МФ «Відродження».
Щоб скачати роботу, тисніть на прикріплений файл нижче.