Друк

Анонс

Вхід на сайт


Консультативні роботи

  • 20.06.2012

    Прозорість та економічна обґрунтованість тарифів на електроенергію – необхідна умова реформи енергетичного сектору України

    (Код:PP_IER_03_2012)

    Поточна модель оптового ринку електроенергії (модель «єдиного пулу» або «єдиного покупця») комплексна і неефективна. Упродовж багатьох років тарифи на електроенергію для населення були значно меншими, ніж тарифи для промисловості і навіть собівартість виробництва та постачання електроенергії. Водночас зростає кількість і обсяги пільг, які надаються окремим групам споживачів, що збільшує перехресне субсидування у галузі, оскільки пільги фінансуються за його рахунок. Рівень дотацій в структурі оптової ринкової ціни значний і є одним з головних чинників її зростання, що спричиняє збільшення роздрібного тарифу для промислових споживачів.

    Система перехресного субсидування, яка виникає внаслідок встановлення фіксованих тарифів на електричну енергію для населення, завдає втрат для економіки. Збільшення обсягів перехресного субсидування негативно відображається на енергокомпаніях, які не отримують дотації у повному обсязі, що в свою чергу не дозволяє їм вчасно та в повному обсязі розраховуватись з оптовим ринком електроенергії (ОРЕ) за придбану електричну енергію. В свою чергу, виробники електроенергії не мають достатньо коштів для проведення модернізації обладнання та будівництва нових потужностей. Крім того, з існуючими тарифами на електричну енергію населення не має стимулів до енергозбереження.

    Розрахунок  тарифів на електроенергію – комплексний процес. Причому кінцевий споживач (населення) не має доступу до інформації про складові частини тарифу, встановленого НКРЕ. При розрахунку роздрібного тарифу на електроенергію враховують різні цінові показники, суму дотацій та обсяг закупівлі електроенергії на ОРЕ. Крім того формула розрахунку роздрібних тарифів на постачання електроенергії містить елементи стимулювання постачання електроенергії населенню.  Внаслідок політики уряду з надання універсальних пільг всім домогосподарствам у вигляді заниженої ціни на електроенергію сьогодні, за даними НКРЕ, тарифи на електроенергію становлять лише близько 30% середньозваженого роздрібного тарифу.

    Низький відсоток відшкодування витрат призводить до того, що компанії, які працюють в електроенергетичному секторі, несуть фінансові втрати. Ці втрати державних та приватних компаній доводиться компенсувати з державного бюджету через механізм дотаційних сертифікатів. Дефіцит коштів держбюджету призводить до недостатнього фінансування модернізації обладнання, що, як наслідок, позначається на якості послуг енергогенеруючих та передавальних компаній. Така ситуація вимагає прийняття рішення щодо підвищення тарифів на електричну енергію для населення до рівня, що, як мінімум, дозволить покривати витрати без застосування механізму дотацій і, як максимум, зробить окупними інвестиції в оновлення зношених енергогенеруючих та передавальних потужностей.

    В рамках співпраці з ЄС Україна зобов’язалась реформувати ринок електроенергії та змінити ситуацію з перехресним субсидуванням тарифів. Для вирішення проблеми перехресного субсидування в електроенергетиці необхідно перейти до моделі двосторонніх договорів, прийнявши закон «Про засади функціонування ринку електроенергії», підвищити прозорість тарифоутворення, зміцнити незалежний статус НКРЕ та реформувати систему соціального захисту населення, передбачивши надання адресної соціальної допомоги.


    Консультативну роботу підготовлено в рамках проекту
    «Економічні аспекти Європейської інтеграціїУкраїни крізь призму виконання пріоритетів ПДА: експертний аналіз, рекомендації та публічна дискусія», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД) за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду «Відродження». Проект здійснюється у співпраці з Громадською експертною радою при Українській частині Комітету з питань співробітництва між Україною та ЄС.

    Автори:  Коссе Ірина
Поділитися:
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua