Друк

Архів 2013

  • 31.03.2013

    ПДВ в Україні: чи спрацює інший непрямий податок ліпше?

    (Код:PP_02_2013)

    Сьогодні знову триває дискусія щодо того, чи доцільно зберегти податок на додану вартість (ПДВ) чи замінити його іншим непрямим податком. Зокрема критики ПДВ відзначають суттєві зловживання та ухилення від сплати ПДВ, а також проблеми із адміністрування ПДВ. Хоча критика ПДВ – це не нове явище для України, свіжа оцінка може додати до поточного раунду дискусії. Відповідно в цій роботі ми намагаємось відповісти на питання, чи доцільно з фіскальної точки зору замінити ПДВ іншим непрямим податком.

    По-перше, ми коротко оцінимо роль ПДВ для бюджету в Україні. У 2011 році доходи від ПДВ в Україні становили 10% від ВВП. Надходження від ПДВ становили в середньому лише 7,1% від ВВП для країн ЄС. Отже, Україна виглядає досить добре порівняно із країнами ЄС. Хоча швидке порівняння не може замінити ґрунтовну і глибоку оцінку ефективності ПДВ в Україні, воно все ж показує, що ефективність ПДВ не найгірша. Це ставить питання про те, чи критика ефективності ПДВ основана на фактах, чи лише на здогадках. Доки немає переконливих доказів низької ефективності ПДВ, не потрібно навіть розглядати кроки щодо заміни цього податку іншим.

    Водночас, якщо навіть припустити низьку ефективність ПДВ, його заміщення іншим непрямим податком не обов’язково матиме позитивні наслідки, як показують наші кількісні оцінки. Загальний податок з (роздрібного) продажу може зменшити надходження до бюджету, і у випадку успішного ухилення від його сплати втрати є вищими, ніж у випадку ПДВ (оскільки він сплачується лише на додану вартість). У випадку податку з обороту, який є другою основною альтернативою ПДВ, його впровадження негативно впливатиме на структуру економіки через його накопичувальний, каскадний ефект. Крім того, він негативно вплине на експорт та економічне зростання, що зменшить базу оподаткування. Крім того, варто зауважити, що збереження ПДВ є необхідним для підписання угоди про глибоку і всеосяжну зону вільної торгівлі з ЄС, що є пріоритетом торговельної політики України. Отже, потрібно зберегти ПДВ.

    Найбільш прийнятним підходом, на нашу думку, буде вдосконалення адміністрування ПДВ. Для цього ми рекомендуємо, по-перше, запровадити заходи для виявлення шахраїв, що проводять оборудки в сфері ПДВ. По-друге, потрібно скоротити пільги зі сплати ПДВ. По-третє, варто вдосконалити обмін інформацією між центральними органами державної влади.

    Автори:  Бетлій Олександра, Ricardo Giucci, Robert Kirchner
Поділитися:
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua