Друк

Анонс

Вхід на сайт


Архів 2011

  • 14.12.2011

    Європеїзація авіапростору України: переваги і проблеми, пов’язані з підписанням Угоди про Спільний авіаційний простір

    (Код:IER_PP_01_2011)

    Пасажири від підписання Україною Угоди про Спільний авіаційний простір виграють найбільше. Угода означає забезпечення європейських стандартів безпеки польотів, рівня обслуговування пасажирів, збільшення кількості рейсів і маршрутів, а також розширення цінового діапазону послуг авіаперевезень.

    Позиція уряду України щодо строків та необхідності приєднання України до Спільного авіаційного простору  дещо неоднозначна. Прем’єр-міністр Микола Азаров підтримав ідею приєднання України до Спільного авіаційного простору. Проте Віце-прем’єр міністр Колесніков заявив, що Україна не приєднається до САП у найближчому майбутньому, поки не будуть прибрані візові бар'єри [1]. Така позиція недалекоглядна, оскільки вступ України в САП є достатньо тривалим процесом, а його результати тільки підсилять позитивні наслідки отримання Україною безвізового режиму з ЄС та фактично уможливлять подорожі в країни Європи через зниження цін на авіаквитки.

    Звісно, в процесі приєднання до САП є свої недоліки та переваги. Україні і українській авіаційній галузі доведеться провести велику роботу, щоб підготуватися до значного посилення конкуренції з боку європейських компаній.

    В цій аналітичній записці розглядаються умови приєднання України до Угоди про САП і наслідки такого кроку для різних сторін: авіакомпаній, аеропортів, держави і пересічних громадян.

    Аналіз поточного стану ринку пасажирських авіаперевезень показав, що ані вітчизняні авіакомпанії, ані аеропорти ще не готові «відкрити небо». Потрібні серйозні реформи в галузі, модернізація парку повітряних суден і аеронавігаційного обладнання в аеропортах, стимулювання попиту населення на пасажирські авіаперевезення, розширення мережі маршрутів і ліквідація монополії на ринку постачання авіапалива та наземного обслуговування.

    Досвід інших країн, зокрема Польщі, яка приєдналася до Угоди в 2004 році, показує важливість зміцнення вітчизняних авіакомпаній до відкриття ринку перевезень для європейських конкурентів. Інакше українські перевізники можуть просто бути витісненими європейськими «монстрами».

    Приймаючи до уваги стан авіаційної галузі, досвід Польщі та неминучість інтеграційних процесів у сфері транспортування, рекомендації щодо державної політики наступні:

    1. Чітко визначити перехідний період для лібералізації ринку авіаперевезень в Україні. Такий період дозволить провести програму реорганізації, поповнити парк літаків та урізати неприбуткові служби. 
    2. Необхідно зміцнити національні авіакомпанії, заохотивши їх модернізувати парк літаків і розширити географію маршрутів, та лібералізувати наземні послуги в аеропортах.
    3. Залучити інвесторів до управління українськими аеропортами та аеродромами з урахуванням інтересів держави.
    4. Структурно відділити служби управління повітряним рухом від управління аеропортом.
    5. Створити транзитний хаб на базі міжнародного аеропорту «Бориспіль».

    _______________

    [1]      Проте у червні 2010 року він заявляв, що Україна завершить переговори про САП з ЄС у 2011 році.

     

    Консультативну роботу підготовлено в рамках проекту «Економічні аспекти Європейської інтеграції України крізь призму виконання пріоритетів ПДА: експертний аналіз, рекомендації та публічна дискусія», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД) за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду «Відродження». Проект здійснюється у співпраці з Громадською експертною радою при Українській частині Комітету з питань співробітництва між Україною та ЄС. 

     

    Змістовне редагування: Вікторія Гуменюк

    Літературне редагування: Надія Цісик

    Автори:  Коссе Ірина
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua