Друк

Анонс

Вхід на сайт


Архів 2010

  • 03.08.2010

    Реформування спрощеної системи оподаткування фізичних осіб – підприємців в Україні

    (Код:PP_05_2010)

    Адміністративні видатки на ведення бізнесу можуть бути значними. Для приватних підприємців такі видатки можуть бути занадто високими, зважаючи на обмежені масштаби економічної активності середнього приватного підприємця. З цієї причини більшість країн вирішують запровадити спрощені системи звітності та оподаткування для цих економічних агентів.

    Україна не є винятком у цьому питанні. У 1999 році Указом Президента було впроваджено спрощену систему оподаткування, обліку та звітності. Система стала надзвичайно популярною; на 1 січня 2009 року 1,7 млн. приватних підприємців використовувало цю систему, які наймали близько 2 млн. осіб. Отже, з цієї точки зору система є дуже успішною.

    Однак, на жаль, система також має негативні риси. Зокрема система передбачає дуже низький рівень оподаткування та соціальних внесків. Максимальна місячна ставка єдиного податку для підприємців – фізичних осіб із річним оборотом до 500 тис. грн. становить 200 грн., що є надзвичайно низьким податком. Це створює декілька проблем. По-перше, приватні підприємці стикаються з набагато нижчим податковим навантаженням, ніж інші економічні агенти. Отже, це не лише спрощена, але й значно субсидована система. По-друге, окрім того, що вона не є справедливою, система створює стимули до уникнення оподаткування, включаючи зловживання. Великі компанії розділяються на декілька приватних підприємців з метою зменшити навантаження від сплати податків та соціальних внесків; фіктивні накладні надаються компаніям, які можуть повністю утримувати вартість таких накладних, тощо. Отже, система є надзвичайно несправедливою та позбавляє уряд значної суми податкових надходжень та соціальних внесків. На наш погляд на сьогодні сучасну систему доцільно визнати однією з найбільших фіскальних проблем в Україні.

    Що ж варто робити? На нашу думку, скасування системи не є варіантом, оскільки Україні потрібні приватні підприємці так само, як приватні підприємці потребують спрощену систему оподаткування. Отже, єдиний варіант - це реформувати чинну систему. Найголовнішою метою реформи може стати скасування несправедливого та проблематичного субсидування цих агентів з одночасним дотриманням певного рівня спрощення, як це має місце зокрема в Німеччині. У цій роботі ми пропонуємо чіткі кроки реформування системи, що дозволять досягнути бажаних результатів.

    Автори:  Бетлій Олександра, Оттен Томас, Кірхнер Роберт, Джуччі Рікардо
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua