Друк

Архів 2009

  • 08.07.2009

    Як розвинути ринок державних запозичень для дрібних інвесторів?

    (Код:PP_02_2009)

    У той час як переважна частина державних запозичень у більшості країн світу належить інституційним інвесторам, які купують облігації державної позики, поступово набувають більшого значення і ті інструменти, що спеціально націлені на дрібних інвесторів. Дійсно, такі роздрібні облігації державної позики мають ряд істотних переваг. З фінансової точки зору, роздрібні облігації можуть знизити витрати на фінансування та забезпечити його стабільне джерело. Зокрема, вони можуть зменшити залежність від іноземних інвесторів і знизити вразливість до коливань у валютному курсі. З економічної точки зору, роздрібні облігації можуть заохочувати зростання заощаджень серед населення і повернути до економічної системи заощадження, що зберігаються "під матрацом" (мобілізація заощаджень). Крім того, вони можуть сприяти розвитку ринків капіталу. Враховуючи ці переваги, не дивно, що у багатьох країнах був створений ринок державних запозичень для дрібних інвесторів. З огляду на плани України щодо скорого випуску роздрібних облігацій, ми розглядаємо міжнародний досвід застосування цих інструментів, а також коментуємо останні законодавчі акти, затверджені Кабінетом Міністрів України.

    Облігації, передбачені відповідним рішенням, мають досить прості характеристики: цінні папери на пред’явника у формі документа із номінальною вартістю 500 грн., терміном погашення у 12 місяців та щоквартальною виплатою фіксованої суми на рівні 20 грн., що дорівнює 16% річних. На наш погляд, такий "надзвичайно дружній" підхід є обґрунтованим з огляду на необхідність розпочати діяльність на такому ринку, тому ми однозначно підтримуємо зазначене рішення. Водночас ми вважаємо, що цей початковий етап також слід використати для отримання додаткової інформації щодо преференцій населення (характеристик попиту). Відповідно до цього ми вважаємо доцільним запропонувати населенню не лише річні, але й піврічні облігації. Порівнюючи попит на обидва типи облігацій, Міністерство фінансів може отримати цінну інформацію щодо вподобань населення відносно терміну погашення облігацій.

    У довгостроковій перспективі ми пропонуємо запровадити "непаперові" (у бездокументній формі) облігації для того, щоб зменшити відносно високі витрати на випуск, які вочевидь є найбільш серйозним недоліком цього інструменту. Також задля підвищення конкуренції серед дистриб’юторів маркетинговий канал має бути розширений з одного лише Ощадбанку (як пропонується наразі) до всіх майбутніх первинних дилерів державних облігацій. Насамкінець, після того, як ринок почне функціонувати, реальний термін погашення облігацій має бути подовжений за допомогою різноманітних механізмів.

    Автори:  Сайрус де ла Рубіа, Кірхнер Роберт, Джуччі Рікардо
Поділитися:
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua