Друк

Анонс

Вхід на сайт


Архів 2009

  • 22.07.2009

    «Газовий» виклик. Щодо забезпечення транзиту природного газу і стабілізації внутрішнього ринку в Україні

    (Код:PP_04_2009)

    Нещодавній українсько-російський газовий конфлікт у січні 2009 року продемонстрував термінову необхідність у підвищенні надійності транзиту газу через Україну. Хоч обидві сторони, в результаті, підписали угоди, що регулюють імпорт газу до України, а також транзит російського газу через Україну, головний конфлікт ще далекий від вирішення. Більш важливим є складний технічний стан газотранзитної системи (ГТС) України та невідкладна потреба у інвестиціях, що є джерелом серйозних ризиків, які загрожують надійності системи і, таким чином, транзиту газу через Україну.

    ЄС та міжнародні фінансові організації запропонували технічну і фінансову допомогу для покращення технічного стану ГТС. Однак, економічна дієздатність запропонованих інвестиційних проектів досі залишається непевною. Ця робота передбачає здійснення першої оцінки. Ми демонструємо, що транзитні тарифи, визначені угодою, що була підписана в січні 2009 року, не є достатньо високими для фінансування запропонованого будівництва нових транзитних потужностей, і вони можуть покрити лише вартість модернізації існуючих газопроводів за умови (майже) повного їх завантаження. Проте, враховуючи сильну невизначеність щодо майбутніх обсягів транзиту, ми робимо висновок, що ні будівництво нового газопроводу, ні модернізація існуючих транзитних ліній не зможуть бути профінансовані, виходячи з визначених на сьогодні умов транзиту.

    Головною умовою технічної та фінансової підтримки з боку ЄС та міжнародних фінансових організацій є розробка Україною Програми реформування газового сектору у 2010-2011 роках з метою залучення інвестицій. Виходячи з теперішніх фінансових проблем у секторі, розробка етапів відповідної реформи повинна мати найвищий пріоритет. Ми стверджуємо, що сильне зростання імпортних цін поряд із повільною зміною регульованих цін для привілейованих споживачів призведе до очікуваних збитків у розмірі більше, ніж 1% від ВВП, які, головним чином, будуть накопичуватись НАК «Нафтогаз», теперішньою газовою компанією. З найбільшим оператором у секторі, який перебуває під систематичною загрозою банкрутства, внутрішня система ціноутворення потребує реформування, як і газовий сектор, який має бути реорганізований з метою залучення інвестицій.

    З метою залучення інвестицій в ГТС ми рекомендуємо вищим посадовим особам в Україні притримуватися наступного курсу:

    По-перше, чинна угода по транзиту газу має бути переглянута. Переговори мають фокусуватися на забезпеченні більш прийнятних транзитних тарифів, а також подальших гарантій інвестицій, таких як зобов'язання «постачай-або-плати», відповідно до якого постачальник мусить платити за зарезервовану транзитну потужність незалежно від наявних обсягів транзиту.

    По-друге, реформування внутрішнього сектору повинні розпочатися з виділення збиткових зобов'язань щодо постачання газу привілейованим споживачам (домогосподарствам і теплогенеруючим компаніям) в окрему державну організацію, яка буде нести повний економічний ризик по цим операціям, тоді як держава як власник буде гарантувати її економічну життєздатність. За такої схеми, НАК «Нафтогаз» як оператор більшої частини відповідної інфраструктури в секторі буде позбавлений системного ризику регулювання ціноутворення на внутрішньому ринку.

    Нарешті, подальші реформи мають фокусуватися на покращенні стимулів для привілейованих споживачів щодо зниження поточних обсягів споживання і приведення у відповідність структури газового сектору України принципам ЄС, таким як регульований доступ третьої сторони до ГТС або юридичне відокремлення і незалежність оператора ГТС.

    Зміст

    1. Вступ
    2. Модернізація газотранзитної системи (ГТС)
    2.1. Інвестиційна конференція у форматі ЄС-Україна
    2.2. Мастер-план для ГТС
    3. Реформа газового сектору
    3.1. Режим імпорту
    3.2. Регулювання внутрішніх цін
    4. Рекомендації
    Додаток 1: Оцінка транзитних тарифів, що покривають витрати
    Додаток 2: Моделювання ціноутворення на газ на внутрішньому ринку в Україні

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua