Друк

Архів 2001

  • 24.12.2001

    Чи готова Україна запровадити концесії на автомобільні дороги?

    (Код:Q12)

    Концесії є широко розповсюдженою формою партнерства державного та приватного секторів, яку в Україні ще тільки планується запровадити. Досвід концесій транспортної інфраструктури в Україні, включаючи дороги, все ще є дуже обмеженим. Сьогодні існує лише один діючий проект в галузі автомобільних доріг - дорога Краковець-Львів. Проте на сьогоднішній день додатково розроблено ще 6 концесійних проектів. Два проекти - дорога Київ-Вінниця та дорога, що з'єднує російський кордон та дорогу Київ-Харків- Довжанський - були відкриті для інвестиційних пропозицій з кінця 2000 року.

    Проте, успіху поки ще досягнуто не було. Цей результат означає, що залучити приватний капітал буде набагато важче, чим очікувалося. Прогнозована низька схильність платити за проїзд концесійною дорогою і, як наслідок, низька прибутковість проектів будуть вимагати ширшої, ніж планувалося, участі держави в інвестиціях. Ця робота описує загальні принципи укладання договорів на концесії автомобільних доріг та аналізує інституційні рамки для розробки таких договорів в Україні.

    З метою визначення проблем концесій на автомобільні дороги в Україні та надання конкретних рекомендацій в частині IV роботи проаналізовано проект концесійної дороги Вінниця-Київ для різних сценаріїв фінансування проекту. Основний сценарій розрахунків ґрунтується на оцінках уряду щодо вартості будівництва, вартості фінансування (17% ставка за банківським кредитом) та 10% темпу росту потоку автомобілів. Крім того, було зроблено додаткові припущення: строк концесії - 30 років, темп девальвації гривні 1% на рік та спрямування 80% прибутку на розрахунок за боргами по кредиту (20% відсотків прибутку буде спрямовуватися оператору концесії поки борг не буде погашено).

    Основна мета використання приватних концесій на автомобільні дороги -це залучення фінансування за рахунок приватного сектору та якнайменші державні інвестиції. Щоб привабити приватний капітал концесія має бути економічно життєздатною. Розрахунки базової моделі показали, що при фінансуванні 30% інвестицій за рахунок власного капіталу оператора та 20% інвестицій за рахунок державних інвестицій, концесія була би фінансово життєздатною лише при темпі росту потоку автомобілів на рівні 10%, який видається нереалістичним. Щоб перевірити реалістичність припущень розрахунки було проведено для альтернативних сценаріїв. Для цих сценаріїв як основні припущення бралися 17% ставка банківського кредиту та внутрішня ставка доходу оператора 13% (що було отримано на основі розрахунків концесійної пропозиції уряду). Сценарії розрахунків враховували різні темпи росту потоку автомобілів та різну частку державних інвестицій у загальних інвестиціях.

    Сфери досліджень:  Реальний сектор
Поділитися:
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua