Друк

Анонс

Вхід на сайт


Коментарі та останні публікації у ЗМІ

  • Перші підсумки. Що зробив світ для України за останні три тижні

    11.03.2024

    Колонка голови правління Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ігоря Бураковського для NVhttps://nv.ua/ukr/opinion/shcho-zrobiv-svit-dlya-ukrajini-za-ostanni-tri-tizhni-50400005.html про санкції проти Росії, військову підтримку та заморожені активи РФ.

     

    Напередодні других роковин повномасштабної російської агресії проти України я написав про свої очікування щодо реакції міжнародної спільноти на цю трагічну дату. Ну а сьогодні вже можна підвести перші підсумки того, що ж насправді зробила світова спільнота протягом останніх трьох тижнів.

    Санкції проти РФ. ЄС запровадив 13-й пакет санкцій проти РФ. Як на мене, цей пакет можна назвати традиційним, хоча за кількістю фізичних (106) та юридичних (88) осіб він є безпрецедентним. Для порівняння 12-й пакет містив санкції проти 61 фізичної та 86 юридичних осіб, 11-й — санкції проти 71 фізичної та 33 юридичних осіб. 29 лютого до цього пакету приєдналась Швейцарія.

    23 лютого США оприлюднили найбільший з моменту повномасштабної агресії Росії пакет санкцій проти РФ. До санкційних списків внесені більше 500 фізичних та юридичних осіб. Санкції стосуються також цілого ряд банків, фінансових компаній тощо.

    Японія схвалила нові санкції проти 12 людей і 36 організацій, пов’язаних із РФ, за війну проти України.

    Економічна допомога. 27 лютого 2024 року нового механізму підтримки Ukraine Facility обсягом 50 млрд євро на чотири роки, а вже наступного дня це рішення остаточно схвалила Рада ЄС. Очікується, що вже в березні в рамках нового механізму Україна отримає від ЄС 4,5 млрд євро перехідного фінансування.

    Реакція на смерть Навального. В рамках вже згаданого санкційного пакету США запровадили також низку санкційних обмежень в зв’язку зі смертю Олексія Навального.

    Австралія в два прийоми запровадила санкції проти семи посадовців пенітенціарної системи, причетних до смерті російського опозиціонера. Мова про традиційний набір фінансових обмежень та заборону на в'їзд до країни.

    28 лютого міністри закордонних справ Чехії, Естонії, Фінляндії, Латвії, Литви, Польщі, Румунії та Швеції написали листа Жозепу Борреллю з пропозицією створити спеціальний санкційний інструмент для Росії з метою «врегулювання ситуації в країні, відповідно до режимів санкцій для інших країн». Повідомляється, що ще чотири країни підтримують цю ідею.

    Новий санкційний режим, на думку ініціаторів листа, має застосуватись до представників державного репресивного апарату, зокрема до осіб, винних у політично мотивованих судових рішеннях проти представників громадянського суспільства, демократичної опозиції та їх ув’язненні. Паралельно з цим пропонується запровадити нові санкції проти РФ в рамках Глобального режиму санкцій ЄС щодо прав людини (EU Global Human Rights Sanctions Regime) — цього відносно нового санкційного інструменту Євросоюзу.

    Військова підтримка. 29 лютого президент Франції Макрон заявив, що він не виключає направлення західних військ в Україну. Те, про що раніше говорили експерти як про один з малоймовірних сценаріїв, а політики просто відкидали під гаслом «не допустити ескалації», стало частиною міжнародного політичного порядку денного. Як на мене, це свідчить про початок радикального перегляду варіантів участі НАТО та ЄС у боротьбі з російським агресором.

    Довгоочікуване рішення США щодо надання Україні військової допомоги досі не прийняте. Між тим, вже 18 країн виділили кошти для реалізації чеського плану «Боєприпаси для України», що дає змогу закупити та поставити першу партію артилерійських снарядів в кількості 300 000 штук.

     

    Водночас 29 лютого Європейський парламент закликав країни-члени Європейського Союзу збільшити і прискорити військову підтримку Україні, підтримавши пропозицію виділяти на це 0,25% від свого ВВП щорічно. «За» це рішення проголосував 451 депутат, «проти» — 46 і 49 утримались. Чи стане ЄС лідером військової допомоги Україні? Подивимось, що буде далі, адже остаточні рішення прийматимуться на національному рівні.

    В цьому зв’язку зазначу, що Фінляндія висунула ідею про використання доходів від заморожених російських активів на потреби озброєння України. Про це також говорила Урсула фон дер Ляєн у виступі перед Європарламентом 28 лютого.

    Практична реалізація цієї та інших ідей використання заморожених російських коштів залежить від того, коли буде розроблено та запроваджено відповідний юридично досконалий механізм на міжнародному та на національному рівнях. Це не просте завдання, з яким світова спільнота до цього часу ще не стикалась.

    Водночас Бельгія запропонувала свій власний підхід до вирішення проблеми використання російських заморожених активів. У жовтні минулого року Бельгія створила спеціальний фонд підтримки України обсягом 1.7 млрд дол. Джерелом його наповнення є податки на доходи від заморожених в країні активів РФ. Фактично Бельгія передає «свої» податкові доходи на користь Україні, що робить цю схему юридично чистою, простою та ефективною. Ці гроші пропонується використовувати для фінансування окремих проектів відбудови та військових потреб України.

    Названі кроки свідчать про те, що Європа сьогодні починає відігравати більш активну роль у плані допомоги України, хоча багато намірів особливо у військовій сфері реалізується не так швидко та послідовно, як цього вимагає перебіг дій на фронті. А час сьогодні - це життя воїнів ЗСУ та цивільного населення.

    Заморожені активи РФ. Лідери «Групи семи» у спільній заяві за підсумками саміту 24 лютого підтвердили, що триматимуть замороженими активи російського центробанку в своїх юрисдикціях доти, доки РФ не заплатить за завдану Україні шкоду. Це важлива політична заява, яка фактично формує один з наріжних принципів справедливого повоєнного врегулювання. Як саме на практиці буде реалізовано заявлений намір, може стати зрозумілим після саміту «Групи семи» в м. Апулія (Італія) 13−15 червня, де планується обговорити питання «поводження» з активами РФ.

    Наприкінці січня Рада Євросоюзу ухвалила правила, які визначають правовий статус надприбутків від знерухомлених активів РФ на території об'єднання, а також зобов’язують фінансові інституції зберігати їх на окремих рахунках. Але механізму їх використання поки що нема.

    Ну а загальні висновки з прочитаного кожен може зробити сам.

     

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua