1 березня в росії знову ввели заборону на експорт пального для того, щоб внутрішні ціни на ринку знизились. При тому що півроку тому російський уряд вже забороняв експорт бензину – тоді на період у два місяці.
Нагадаємо, що минулої осені уряд зменшив компенсацію для НПЗ за продаж нафтопродуктів на внутрішньому ринку нижче світових цін. В результаті компанії почали нарощувати експорт нафтопродуктів, що призвело до дефіциту пального вже у самій росії. (Про це ми детально писали тут) Згодом російський уряд повернув компенсації, але в березні 2024-го знову щось пішло не так.
Цього року обмеження зумовлені трішки іншими причинами:
- Атаки наших відважних БпЛА на російські НПЗ і виведення зі строю певної кількості потужностей (читайте детальніше тут);
- Дія міжнародних санкцій проти експорту нафтопереробного обладнання до росії. Наприклад, НПЗ Лукойлу в Нижньому Новгороді ніяк не може замінити одну з двох установок крекінгу, і тому завод не зможе працювати на повну потужність щонайменше до літа. Звичайно, це впливає і на ті заводи, які постраждали від роботи наших БпЛА;
- Додатково до цього – весняна профілактика на НПЗ. Через фактори, згадані вище, уряд намагається мотивувати нафтопереробників сформувати резерв пального на профілактичний період , але потужності для зберігання продуктів нафтопереробки в росії обмежені. Тож є ймовірність взагалі зупинки деяких НПЗ, якщо нафтопродукти на будуть вчасно відвантажуватись із заводів;
- Весняна посівна у аграріїв, яка може створювати додатковий попит на дизельне пальне. Схожа ситуація зазвичай спостерігається і восени, під час збору врожаю.
- Ну і зрештою – президентські вибори, які пройдуть вже в середині березня. Влада явно намагається показати росіянам, що вона «піклується» про них – через накопичення ресурсу на внутрішньому ринку ціни на бензин мають піти вниз.
Заборона експорту продуктів нафропереробки – це завжди удар по економіці та населенню у будь-якій країні, не лише росії. Адже:
- Скорочується валютна виручка компаній і відповідно – наявність іноземної валюти в економіці, що давить на вартість місцевої валюти;
- Потенційна зупинка НПЗ, про яку ми писали вище;
- Будь-яке втручання в роботу ринків призводить до руйнування бізнес-ланцюжків, і в даному випадку клієнти російських постачальників явно почнуть шукати альтернативу їм.
Що все це означає?
Російська влада постійно намагаються показати, що з економікою все добре, але заборона експорту пального показує, що це явно не так: без гострої необхідності забезпечити пальним внутрішній ринок та знизити ціни уряд навряд чи пішов на такий крок. Тим більше, що експорт продуктів нафтопереробки це доволі важлива стаття доходів держбюджету.
Тож що довше триватиме ця міра, то більше проблем отримає і бюджет росії, і самі НПЗ і зрештою – місцеве населення.