Друк

Коментарі експертів

  • Ігор Бураковський: плюси та мінуси проєкту держбюджету на 2022 рік

    29.09.2021

    Цей бюджет треба оцінювати в контексті середньострокової перспективи. Тому що це перший бюджет в рамках середньострокового бюджетування в країні. Ідея середньострокового бюджетування полягає в тому, що бюджети мають бути пов’язані і не мають бути спрямовані на вирішення всіх поточних питань одразу. Буде цікаво подивитися, наскільки уряд і парламент дотримаються цього рішення, чи спрацює бюджетна декларація, видана на три роки. Побачимо, якими будуть два наступних бюджети. Бо якщо кожен бюджет ми будемо робити просто так, то виникає питання — навіщо нам середньострокове бюджетне планування.

    Є питання, пов’язані з окремими статтями проєкту бюджету. Традиційно закладається майже 8 млрд грн від приватизації. У нас майже ніколи приватизаційні плани не були виконані. Тому, як на мене, це певний ризик.

    Плюс, бюджет також передбачає співпрацю з Міжнародним валютним фондом. Зараз тільки почалися перемовини. Тож тут є певний ризик — чи отримаємо ми ці гроші.

    Позитив — виходять зі зростання 3,8%, це помірний підхід. Нам обіцяють 3,5% дефіцит бюджету, це теж правильний підхід. Але далі треба дивитися на доходи і ті сподівання, які ми покладаємо на цей бюджет.

    Уряд має сподівання на отримання грошей за рахунок законопроєкту 5600. Але ми маємо ситуацію, коли сподівання є, а законопроєкт поки що не прийнятий.

    Треба пам’ятати — в рамках одного бюджету не можна вирішити всі проблеми, які у нас є.

    Поки що ми маємо тільки попередній варіант бюджету. Він затверджений урядом — і далі будемо дивитись, як він пройде парламент. Тому що, як правило, перший варіант бюджету — це пропозиція від уряду до парламенту, щоб поторгуватися.

    Традиційно "хотєлки" полягають в тому, що усі прагнуть більше грошей. Усі будуть говорити "давайте будемо збільшувати витрати", а в цьому разі нам треба буде збільшувати дохідну частину бюджету. Цього я боюся.

    Плюс, теоретично ми можемо збільшити наші витрати за рахунок збільшення бюджетного дефіциту. Цього я не радив би робити.

    Що ще може бути? Вимоги, пов’язані з мінімальною заробітною платою — її можуть попросити збільшити. А це питання з одного боку правильне, адже ми хочемо підняти соціальні стандарти. Але з іншого боку — чи готова до цього економіка?

    Крім того, Україна — частина світового господарства. Якщо буде чергова хвиля пандемії, то очевидно, бюджет доведеться коригувати, перерозподіляти кошти. Це — загроза у разі песимістичного сценарію. Бо Україна залежить від світового господарства. Якщо різко відбудуться зміни на світових ринках — ми матимемо економічні шоки, на які буде дуже важко вплинути.

    Джерело: espreso.tv

Поділитися:
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua