Друк

Коментарі експертів

  • Станіслав Юхименко: COVID-19, бізнес та діджиталізація: кілька думок

    28.05.2020

    Сьогодні всі політики, підприємці та експерти розуміють, що пандемія КОВІД-19 привела не тільки до економічної кризи,  але й матиме суттєві наслідки для виробничо-комерційної діяльності в коротко-, середньо- та довгостроковому плані.

    Рисунок 1. Динаміка світового ВВП

    graph1_SY_2020
    Джерело: МВФ

    За оцінками МВФ пандемія КОВІД-19 зумовила значно більше падіння економічної активності порівняно з кризою 2008-2009 рр. (Рисунок 1). Що стосується ЄС, то Європейська комісія прогнозує скорочення ВВП Європейського Союзу на 7,4% в 2020 році. Економічна криза не омине й Україну (Рисунок 2). 

    Рисунок 2. Україна: динаміка ВВП.

    graph2_SY_2020
    Джерело:Укрстат (2016-2019) Прогнози за 2020-2021 роки НБУ, Мінекономіки та МВФ

    Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та Німецька консультативна група передбачає скорочення ВВП України у 2020 році на 7%.

    За таких умов багатьом підприємствам доводиться серйозно переосмислити формат своєї діяльності в частині витрат шляхом, перш за все, в плані використання можливостей діджиталізації.

    Карантин та економічна криза привели до масштабного скорочення виручки і, часто, фізичну неможливість надання товарів чи послуг. За таких умов орендна плата одразу стала чи не найбільшою проблемою особливо для МСП. Альтернативою офісів стала дистанційна робота через інтернет (онлайн конференції, віддалене ведення бухгалтерського обліку та документообігу тощо). За даними опитування Інституту економічних досліджень та політичних консультацій, близько 80% респондентів заявили про повний або частковий перехід на дистанційну роботу. Фактично мова йде про нову форму трудових стосунків.

    В цьому зв’язку виникає кілька очевидних питань, які потребують окремого аналізу для України, а саме:

    1. Якою мірою збережеться режим віддаленої роботи, а які управлінські та інші функції потребуватимуть офісу та якого саме вже після пандемії? В цьому зв’язку буде цікаво подивитись на «пост-ковідні» зміни на ринку офісної нерухомості.

    2. Як оцінити ефективність дистанційної роботи з точки зору керівника (питання контролю) та трудового навантаження з точки зору працівника (робочий час, інтенсивність та заробітна плата)? Це питання побудови внутрішніх управлінських процедур.

    3. Хто та як має забезпечити працівника дистанційним робочим місцем?  Мова зокрема йде про робоче приміщення працівника, зв'язок та обладнання робочого місця.

    4. Безпека: забезпечення конфіденційності спілкування в рамках контактів з третіми особами та безпечного збереження даних? Кібербезпека сьогодні – це глобальний головний біль.

    5. Скільки коштує «дистанційна модель» функціонування підприємства для того чи іншого бізнесу? Фактично мова йде про нові підходи до планування бізнес-процесів та ціноутворення на кінцеві товари та послуги.

    6. Чи потребує дистанційна робота державного регулювання, і якщо так, то якого саме? Це, насамперед, питання регулювання стосунків роботодавця та працівника.  

    7. Як надалі розвиватиметься «діджитальна» взаємодія держави з  громадянами? Але це проблема потребує окремої міждисциплінарної дискусії.

    Ці та інші питання зараз активно дискутуються в світі, і Україна повинна шукати відповіді на них практично в режимі реального часу.

     

Поділитися:
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua