Друк

Анонс

Вхід на сайт


Коментарі експертів

  • Держбюджет-2018: Знайшли кошти на забаганки депутатів і не тільки

    04.12.2017

    Бюджет2018


    Отже, таки знайшли додаткові 36,6 млрд грн ДОХОДІВ, третину з яких становлять податкові надходження: з яких 81% припадає на податок на прибуток підприємств. Доходи від ПДВ на імпортні товари за планом зростуть ще на 2,2 млрд грн (хоча і попередній план не можна було назвати песимістичним)

    State_budget_2_hearing-(11)

    З цікавого - екологічний податок розподілили на користь Державного бюджету (раніше в ДБ йшло 20%, а тепер 50% екологічного податку). Відповідно план надходжень від екологічного податку збільшили на 1,2 млрд грн.

    Додаткові 23,3 млрд грн неподаткових надходжень буде передусім забезпечено більшими прибутками державних підприємств (план доходів від них збільшено на 13,8 млрд грн до 64,8 млрд грн). НБУ також дасть більше, що не повністю узгоджується з оцінками прибутку самого НБУ (тепер заплановано отримати 49,5 млрд грн).

    6,2 млрд грн за планом буде отримано за рахунок продажу ліцензій 4G. Відповідно до класифікації МВФ - це мало б бути у фінансуванні дефіциту, а не в доходах... але це вже таке...

    Натхненні успіхом 2017 року, в спецконфіскацію прописали ще 4,7 млрд грн.

    Якщо коротко про ВИДАТКИ, а радше про те, куди підуть додаткові гроші відповідно до підготовленого до 2го читання проекту закону про Державний бюджет на 2018 рік – то це місцеві бюджети, економічна діяльність, оборона та громадський порядок/судова система. Незважаючи на виступи окремих політиків і очільників уряду, мінімальну заробітну плату цього разу не змінили під час підготовки документу до другого читання. Але ще не день голосування, а тому можуть бути подальші сюрпризи. Минулого року зміни під час голосування вносили з голосу, а тому довелось чекати кілька тижнів на фінальну версію бюджету.

    State_budget_2_hearing (2)

    Отже, між першим та другим читанням план видатків Державного бюджету збільшили на 39 млрд грн або на 4,2%. Додалось майже 40 нових програм. З огляду на те, що в Україні офіційно визначено, що бюджет оснований на програмно-цільовому методі, цікаво, які ж таки цілі цих програм та очікувані основні ключові показники ефективності? (багато програм більш місцевого ґатунку).

    Видатки на оборону збільшили на 2,9 млрд грн. Також збільшено видатки на громадський порядок, безпеку та судову владу – на 1,8 млрд грн – передусім на статті з безпеки.

    Видатки на економічну діяльність збільшено на 7,3 млрд грн (частину з яких уряду було б доцільно обґрунтувати в пояснювальній записці):

    • Додаткові 1,9 млрд грн буде виділено на програму: «Організація та регулювання діяльності установ в системі Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів».
    • Позитивом є збільшення видатків на Фонд енергоефективності (на 1,2 млрд грн до 1,6 млрд грн).
    • Депутати та уряд згадали про вугільну галузь: 1,4 млрд грн буде спрямовано на «Погашення заборгованості за спожиту електричну енергію державних вугледобувних підприємств», а ще 300 млн грн – на здешевлення кредитів на будівництво та технічне переоснащення для державних підприємств вугільної галузі. (при цьому, на «Ліквідацію збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» залишили фінансування у 752 млн грн – а тому було б не зайвим розуміння повної стратегії уряду щодо цієї галузі).
    • Додаткові 3,2 млрд грн виділено на ліпші дороги та більшу безпеку дорожнього руху (на відміну від попередньої версії проекту Бюджету із загального фінансування виділено три ділянки доріг, які буде профінансовано як окремі програми).
    • Таки знову розвиватимуть космічну галузь – на суму у 787 млн грн (за програмою «Виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням у сфері космічної галузі»).

    Видатки на охорону здоров’я знижено – близько 5 млрд грн на первинку забрали від розпорядника коштів МОЗ до місцевих бюджетів (відповідно збільшили медичну субвенцію) – йдеться про видатки на первинку. Так, до 1го липня первинку фінансуватимуть місцеві органи влади, оскільки Національну службу здоров’я ще таки треба створити.

    Передусім збільшили субвенції місцевим бюджетам (на 29,4 млрд грн): трохи на освіту, близько 6 млрд грн на медицину (відповідно до зниження видатків МОЗу), але передусім на соціальні субвенції. На фінансування пільг та субсидій населенню для оплати житлово-комунальних послуг таки додали 15,9 млрд грн (тепер план становить 71 млрд грн). Це вже більше відповідає експертним оцінкам щодо потреби в коштах на субсидії у 2018 році. Також додаткові видатки виділено на збереження чинного механізму фінансування витрат на надання пільг (тобто депутати таки відбили «нападки» на місцеві бюджети – уряд і надалі буде фінансувати пільги).

    Поступкою уряду депутатам стало відновлення субвенцій на соціально-економічний розвиток територій (5 млрд грн), які традиційно характеризуються корупційною складовою (або радше суттєво залежать від зусиль з лобіювання окремими депутатами), а також низькою ефективністю. Відповідно знизили фінансування Державного фонду регіонального розвитку. Водночас було зменшено стабілізаційну дотацію на 1,5 млрд грн.

    Фінансування програм Соціального захисту та соціального забезпечення планують скоротити на 1,3 млрд грн через ліпший, ніж очікували стан Пенсійного фонду, трансферт якому хочуть скоротити на 2,0 млрд грн (до 139 млрд грн). Водночас буде збільшено низку інших видатків:

    • 100 млн грн буде виділено на відновлення програми з надання державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла.
    • Додаткові 231 млн грн буде виділено на будівництво (придбання) житла для окремих працівників (передусім військовослужбовців). Всього на програми будівництва (придбання) житла передбачено 1,7 млрд грн.
    • 294 млн грн буде виділено на надання одноразової грошової допомоги членам сімей осіб, смерть яких пов'язана з участю в масових акціях громадського протесту під час Революції Гідності.

    Фінансування на Духовний і фізичний розвиток збільшилось на 2,2 млрд грн через збільшення видатків за рядом програм, частина з яких свідчить про окремі інтереси депутатів, що ініціювали зміни:

    • 370 млн грн буде виділено на нову програму «Будівництво футбольних полів зі штучним покриттям в регіонах».
    • Додаткові 170 млн грн передбачено на підготовку і участь національних збірних команд в Паралімпійських і Дефлімпійських іграх, а ще додали 144 млн грн на р озвиток фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту.
    • За новою програмою «Виробництво (створення) та розповсюдження фільмів патріотичного спрямування» в проекті Бюджету закріплено фінансування у 500 млн грн.

    • Також збільшено фінансування інформаційної безпеки: на Національну суспільну телерадіокомпанію виділено додаткові 213 млн грн, а заходи у сфері захисту національного інформаційного простору додаткові 315 млн грн. 

    Голосування за бюджет стоїть вже в порядку денному Ради на 7 грудня. Можливо, цього року таки бюджет не буде "під ялиночку" і під час голосування не відбудеться суттєвих змін на гірше.

     

Поділитися:
Powered by

Activemedia
© 2010
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01030 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kiev.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua