Друк

Коментарі експертів

  • 5 порад Уряду стосовно «формату» економічної політики

    30.06.2016


    На заключній конференції проекту "Визначення вразливих секторів в країнах Східного партнерства", голова правління ІЕД Ігор Бураковський відзначив, що все ж таки внутрішні ризики в Україні залишаються дуже високими. Зокрема, йдеться про відсутність ефективного державного управління. Відсутня послідовна політика в більшості сферах: «Реформи не повинні вичерпуватись лише ухваленими рішеннями, потрібно відпрацьовувати впровадження, що забезпечить незворотність реформ». На сьогодні Уряд так і не дав відповіді на питання, якою повинна бути державна політика – що саме і у який спосіб підтримувати (хоча закон і було ухвалено, але відповідей на ці питання в законі немає). Крім того, як попередній, так і поточний Уряд не відповіли на питання, як будувати свої стосунки з окупованими територіями в довгостроковому періоді з огляду на те, що конфлікт навряд чи буде вирішено протягом наступних кількох років. Зрозуміло, що питання нетривіальне, але відповіді потрібні. Пан Ігор також не поговодився з оцінкою Національної ради реформ щодо реструктуризації боргу як реформи: «Реструктуризація боргу не є реформою. На сьогодні країна далі позичає кошти, але при цьому немає системного аналізу ситуації і ефективної стратегії управління боргом. До того ж є проблема щодо мобілізації міжнародної спільноти в підтримку уряду – на сьогодні Україна не готова ефективно використовувати кошти міжнародних донорів». Ігор Бураковський також відзначив три обов’язкові аспекти оцінки будь-якого рішення, яке ухвалює Уряд: 1) оцінка фіскальної відповідальності рішення, 2) вплив на розвиток МСП, 3) вплив на експорт. Для ефективної політики потрібен ефективний діалог між бізнесом та урядом (для чого, зокрема, варто ухвалити закон про лобістську діяльність). 

     Після виступу усіх спікерів Ігор Бураковський виступив із 5 закликами-порадами для Уряду. Від них напряму залежить ефективність реформ. Публікуємо їх з коментарями пана Ігоря:

    Попри палкі дискусії навколо тих чи інших кроків Уряду, поза увагою політиків та експертів залишаються надзвичайно важливі питання, так би мовити, «формату» економічної політики. На мою думку, за інших рівних умов ефективність політики реформ залежить від того, наскільки уряд реалізує наступні поради:

    1. Від окремих кроків до послідовної політики. Конкретні кроки в напрямку вирішення окремих проблем дуже важливі. Водночас успіх реформ в середньо- та довгостроковому плані визначається успішністю запровадження політики в тій чи іншій сфері як стабільних правил гри та принципів прийняття урядових рішень.

    2. Змінити «формат» економічних рішень. Всі реформаторські рішення треба перевіряти на предмет їх впливу на розвиток МСП («спочатку думай про малий бізнес»), українського експорту та відповідність критерію фіскальної відповідальності.

    3. Більше уваги середньо- та довгостроковим проблемам. Поточна націленість Уряду на отримання швидких позитивних ефектів є цілком зрозумілою. Водночас вже зараз Уряд повинен думати про економічний механізм стосунків з підприємствами, які розташовані на тимчасово окупованих територіях за різних сценаріїв протікання конфлікту, як реалізовувати економічну частину Угоди про асоціацію за умов відсутності цілісного митного кордону тощо.

    4. Від кількості до якості. Практика реформування показала, що Уряду та Нацраді реформ вже давно варто обмежити кількість пріоритетів та зосередити зусилля на доведення реформ до кінця. Наприклад, провести реформу заробітної плати державних службовців, запровадити середньострокове бюджетне планування з тим, щоб раціонально використати обмежені кошти та попередити виникнення нової боргової кризи.

    5. Ефективно використовувати наявні фінансові можливості. На мою думку, ми можемо сперечатись про чи достатньо фінансово допомагає світ Україні чи ні. Але слід також визнати, що інституційно Україна сьогодні не може ефективно використати ті обсяги технічної допомоги, які надходять в країну. Це зокрема пов’язано з відсутністю чітких та зрозумілих стратегій поведінки Уряду в тих чи інших сферах (відсутні експортна стратегія, стратегія розвитку МСП тощо). Так, наприклад, незрозуміло, як фінансуватиметься офіс Ради бізнес омбудсмена, Офіс ефективного регулювання BRDO (Better Regulations Delivery Office), майбутня агенція сприяння розвитку МСП тощо. 

Поділитися:
Powered by

Activemedia
© 2010
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01030 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kiev.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua