Друк

Анонс

Вхід на сайт


Архів 2013

  • Що бюджет новий нам готує?

    19.12.2013

    Коротко про бюджет

    В проекті Державного бюджету на 2014 рік залишається багато невідомих. Це стосується і основних параметрів – обмінний курс і ціна на газ, і окремих статей видатків.

    Макроекономічні показники, на яких ґрунтуються показники бюджету, виглядають радше оптимістичними. Зокрема, за офіційною оцінкою реальний ВВП зросте на 3,0% у 2014 році, тоді як за прогнозом Інституту приріст реального ВВП становитиме 1,3%. Відповідно офіційний прогноз номінального ВВП є вищим, ніж оцінка Інституту (на 6%).

    Хоча макроекономічний прогноз є оптимістичним, план доходів Зведеного бюджету є менш оптимістичним (переоцінка доходів на 2-3% або 12-15 млрд грн). План дефіциту є досить реалістичним з точки зору можливості його профінансувати. Водночас є питання щодо запропонованих джерел фінансування дефіциту. Зокрема, це стосується надходжень від приватизації у 17 млрд грн. Водночас не йдеться про випуск єврооблігацій на суму 12 млрд дол. США, про що ніби було домовлено між президентами України та Росії. Так, валові зовнішні запозичення планують у сумі 43,2 млрд грн.

    В бюджеті залишаються проблеми із вже традиційними рішеннями, які зменшують фіскальну прозорість і збільшують вразливість:

    • уряд планує таки використовувати фінансові векселі для відшкодування ПДВ, погашення бюджетної заборгованості.
    • уряд надалі продовжує «тимчасову» практику рекапіталізації державних установ. Так, Нафтогаз отримає майже 15 млрд грн ОВДП в статутний капітал, тоді як "Український банк реконструкції та розвитку" отримає 5 млрд грн.
    • законом планують внести зміни в інші закони, включаючи Податковий кодекс, що суперечить рішенню Конституційного суду і Бюджетному кодексу.

     Щодо ставок податків:

    • зниження ставки ПДВ таки відкладають на 2015 рік.
    • планують зниження ставки податку на прибуток підприємств до 18% у 2014 році (із подальшим зниженням до 16% у 2015 році).
    • ставки акцизів буде підвищено.

    Уряд планує підвищувати соціальні стандарти, але фінансування під питанням:

    • Підвищувати соціальні стандарти будуть з липня і жовтня 2014 року, тоді як в січні-червні вони залишаться на рівні грудня 2013 року. Прожитковий мінімум і відповідно мінімальну пенсію і мінімальну зарплату буде підвищено на 8,1% в середньому у 2014 році або на 6,8% на кінець року. В результаті соціальні стандарти зростатимуть в реальному вимірі наступного року.
    • Хоча трансферт Пенсійному фонду зростає, все ж уряд надалі передбачає можливість Пенсійному фонду залучати банківські кредити на фінансування розривів ліквідності. Це є небезпечною практикою, зважаючи на фінансову ситуацію Фонду.

    В цілому, виглядає так, що основні бюджетні показники – доходи, дефіцит і видатки - на 2014 рік є реалістичнішими, ніж вони були у 2013 році. Водночас проект Бюджету надалі містить традиційні недоліки і навряд чи буде характеризуватись збільшенням ефективності бюджетних видатків. Фіскальна прозорість скорочуватиметься через використання фінансових векселів, надання державних гарантій, тощо. При цьому, уряд не запроваджує важливі кроки з фіскальної консолідації, потрібні для зменшення вразливості бюджетної системи до шоків і відповідно збільшення фіскальної стійкості. Водночас існує великий ризик, що в першій половині 2014 року уряд спробує внести зміни до закону, щоб профінансувати соціальні ініціативи напередодні виборів, як це було зроблено у 2012 році.

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua