Коротко про бюджет
В проекті Державного бюджету на 2014 рік залишається багато невідомих. Це стосується і основних параметрів – обмінний курс і ціна на газ, і окремих статей видатків.
Макроекономічні показники, на яких ґрунтуються показники бюджету, виглядають радше оптимістичними. Зокрема, за офіційною оцінкою реальний ВВП зросте на 3,0% у 2014 році, тоді як за прогнозом Інституту приріст реального ВВП становитиме 1,3%. Відповідно офіційний прогноз номінального ВВП є вищим, ніж оцінка Інституту (на 6%).
Хоча макроекономічний прогноз є оптимістичним, план доходів Зведеного бюджету є менш оптимістичним (переоцінка доходів на 2-3% або 12-15 млрд грн). План дефіциту є досить реалістичним з точки зору можливості його профінансувати. Водночас є питання щодо запропонованих джерел фінансування дефіциту. Зокрема, це стосується надходжень від приватизації у 17 млрд грн. Водночас не йдеться про випуск єврооблігацій на суму 12 млрд дол. США, про що ніби було домовлено між президентами України та Росії. Так, валові зовнішні запозичення планують у сумі 43,2 млрд грн.
В бюджеті залишаються проблеми із вже традиційними рішеннями, які зменшують фіскальну прозорість і збільшують вразливість:
-
уряд планує таки використовувати фінансові векселі для відшкодування ПДВ, погашення бюджетної заборгованості.
-
уряд надалі продовжує «тимчасову» практику рекапіталізації державних установ. Так, Нафтогаз отримає майже 15 млрд грн ОВДП в статутний капітал, тоді як "Український банк реконструкції та розвитку" отримає 5 млрд грн.
-
законом планують внести зміни в інші закони, включаючи Податковий кодекс, що суперечить рішенню Конституційного суду і Бюджетному кодексу.
Щодо ставок податків:
-
зниження ставки ПДВ таки відкладають на 2015 рік.
-
планують зниження ставки податку на прибуток підприємств до 18% у 2014 році (із подальшим зниженням до 16% у 2015 році).
-
ставки акцизів буде підвищено.
Уряд планує підвищувати соціальні стандарти, але фінансування під питанням:
-
Підвищувати соціальні стандарти будуть з липня і жовтня 2014 року, тоді як в січні-червні вони залишаться на рівні грудня 2013 року. Прожитковий мінімум і відповідно мінімальну пенсію і мінімальну зарплату буде підвищено на 8,1% в середньому у 2014 році або на 6,8% на кінець року. В результаті соціальні стандарти зростатимуть в реальному вимірі наступного року.
-
Хоча трансферт Пенсійному фонду зростає, все ж уряд надалі передбачає можливість Пенсійному фонду залучати банківські кредити на фінансування розривів ліквідності. Це є небезпечною практикою, зважаючи на фінансову ситуацію Фонду.
В цілому, виглядає так, що основні бюджетні показники – доходи, дефіцит і видатки - на 2014 рік є реалістичнішими, ніж вони були у 2013 році. Водночас проект Бюджету надалі містить традиційні недоліки і навряд чи буде характеризуватись збільшенням ефективності бюджетних видатків. Фіскальна прозорість скорочуватиметься через використання фінансових векселів, надання державних гарантій, тощо. При цьому, уряд не запроваджує важливі кроки з фіскальної консолідації, потрібні для зменшення вразливості бюджетної системи до шоків і відповідно збільшення фіскальної стійкості. Водночас існує великий ризик, що в першій половині 2014 року уряд спробує внести зміни до закону, щоб профінансувати соціальні ініціативи напередодні виборів, як це було зроблено у 2012 році.