Друк

Анонс

Вхід на сайт


Архів 2011

  • Макроекономічні припущення проекту Державного бюджету на 2012 рік: чи є вони реалістичними?

    22.09.2011

    Проект Державного бюджету на 2012 рік оснований на реалістичних макроекономічних припущеннях. За офіційною оцінкою реальний ВВП зросте на 5,0%, що на 1,5 відсоткових пунктів нижче, ніж темпи зростання, передбачені в Державні програмі соціально-економічного розвитку України. Водночас, уряд стверджує, що цей прогноз є песимістичним (відповідно до Пояснювальної записки до законопроекту про Державний бюджет). Разом з тим, ця оцінка є подібною до прогнозу МВФ щодо зростання ВВП на рівні 4,9% та оцінки Інституту на рівні 5,3% наступного року за базовим сценарієм. Водночас оцінка Інституту економічного зростання за песимістичним сценарієм є значно нижчою на рівні 2,6%.

    Офіційний «песимістичний» прогноз економічного зростання на рівні 5% ґрунтується на припущеннях більшої стійкості української економіки до впливу зовнішніх шоків. Економічні реформи та зміни в структурі економіки є головними причинами для такої думки. Водночас економічні реформи не були достатніми, щоб мати значний вплив вже у 2012 році, тоді як економіка залишається суттєво залежною від імпорту енергоресурсів та експорту металу, продукції хімічної промисловості та машинобудування.

    Таблиця: Оцінка основних макроекономічних показників на 2012 рік

    Показник

    Проект закону про Державний бюджет

    Оцінка Інституту (базовий сценарій)

    Номінальний ВВП, млрд. гривень

    1505

    1468

    ВВП реальний, темп зростання, %

    5,0

    5,3

    Індекс споживчих цін, % (грудень до грудня попереднього року)

    7,9

    10,3

    Середньомісячна зарплата працівників, грн

    3127

    3131

    Рівень безробіття населення у віці 15-70 років (за методологією МОП), відсотків до економічно активного населення відповідного віку

    7,2-7,7

    7,1

    Баланс товарів та послуг (платіжний баланс), млн. доларів США

    -9104

    -9886

    Експорт товарів і послуг, у відсотках до попереднього року

    109,2

    115,3

    Імпорт товарів і послуг, у відсотках до попереднього року

    113,3

    117,3

    Уряд очікує подальшого сповільнення темпів зростання споживчих цін. Зокрема за офіційною оцінкою ІСЦ становитиме 7,9% у 2012 році (грудень до грудня попереднього року). Уряд очікує нижчу інфляцію, ніж прогнозує Інститут. Водночас дефлятор ВВП є близьким до оцінки Інституту. Це відповідає традиційному підходу уряду недооцінювати інфляцію, оскільки це дозволяє урядовцям зазначати вище підвищення соціальних стандартів та базового окладу бюджетних працівників в реальному виразі.

    Очікується, що приватне кінцеве споживання залишиться головною рушійною силою економічного зростання у 2012 році. Його зростання базуватиметься на підвищенні соціальних стандартів та заробітних плат. Зокрема заробітні плати за прогнозом зростуть на 16% до 3127 грн (що відповідає прогнозу Інституту).

    Відповідно до Пояснювальної записки інвестиції зростатимуть завдяки покращенню інвестиційного клімату та впровадженню інноваційно-інвестиційних проектів в різних галузях економіки. Зокрема уряд очікує інвестиції в енергоефективність, що дозволить знизити імпорт природного газу з Росії.

    У 2012 році імпорт за прогнозом зростатиме швидше, ніж експорту. Вони зростуть відповідно на 9,2% та 13,3%, що дещо повільніше за оцінки Інституту. Вищий імпорт є сприятливим для бюджету, оскільки означає додаткові надходження від ПДВ та ввізних мит. Разом з тим, більший експорт може створити ризики накопичення заборгованості з відшкодування ПДВ у 2012 році, оскільки зміни до Державного бюджету, швидше за все, будуть необхідними для спрямування більших коштів на відшкодування.

    В цілому, проект Закону про Державний бюджет на 2012 рік оснований на реалістичному, радше ніж песимістичному, макроекономічному прогнозі. Уряд намагається врахувати можливе сповільнення світового економічного зростання. Якщо зростання буде більшим, ніж очікується, уряд матиме додаткові доходи, які, сподіваємося, буде спрямовано на капітальні видатки. Розподіл додаткових доходів легше здійснити, ніж скоротити бюджетні видатки або знайти додаткові джерела фінансування дефіциту. Зокрема, можливості уряду отримати додаткове фінансування дефіциту в песимістичному сценарії, більш за все, будуть зведені лише до квазі-фіскальних операцій державних банків та НБУ.

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua