Друк

Анонс

Вхід на сайт


Архів 2009

  • Уряд обіцяє помірне зростання соціальних стандартів у 2010 році

    21.09.2009

    15 вересня Кабінет Міністрів подав до парламенту проект Державного бюджету на 2010 рік. Проект бюджету передбачає досить помірне зростання соціальних стандартів наступного року.

    Зокрема загальний показник прожиткового мінімуму буде поступово підвищено на 4,6% в середньому за рік або на 9,7% на кінець року. Мінімальну заробітну плату визначено на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якого вона досягне 1 грудня 2009 року. Так, мінімальну зарплату буде поступово підвищено із 669 грн. в грудні 2009 року до 778 грн. з грудня 2010 року. Як результат, мінімальна заробітна плата в середньому за рік зросте на 11,9%, що є нижчим за темпи її приросту за останні декілька років. Водночас, на кінець року вона зросте на 16,3% порівняно із груднем 2009 року. Таким чином, з урахуванням офіційно прогнозованої інфляції у 9,7% дпр в грудні, прожитковий мінімум залишиться незмінним в реальному вимірі на кінець року[1], а реальна мінімальна заробітна плата зросте.

    Треба зазначити, що вплив зростання мінімальної заробітної плати на рівень оплати праці у виробничій сфері буде нівельовано у 2010 році, оскільки з грудня 2009 року втратить чинність норма Генеральної угоди[2] про визначення мінімальної тарифної ставки робітника першого розряду у виробничій сфері у розмірі 120 відсотків мінімальної заробітної плати[3]. Таку норму було запроваджено на період до визначення розміру мінімальної заробітної плати на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб. З грудня 2009 року мінімальна тарифна ставка робітника першого розряду повинна визначатись на рівні, не нижчому за величину мінімальної заробітної плати.

    Крім того, рівень мінімальної заробітної плати буде використано як розмір першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки для працівників бюджетних установ лише з 1 грудня 2010 року. Такий підхід є обумовлений браком коштів на повне запровадження Єдиної тарифної сітки з січня 2010 року. Водночас, планується запровадити надбавки до окладів вчителям та лікарям в розмірі 10%-30% від їх окладів залежно від трудового стажу. З одного боку, такі доплати можна вітати з огляду на низький рівень заробітних плат в сфері освіти та охорони здоров‘я. Однак через брак коштів в місцевих органах влади можуть виникнути диспропорції в оплаті праці в цих сферах.

    В проекті бюджету немає інформації щодо визначення розміру першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки до грудня 2010 року. Водночас в Пояснювальній записці йдеться про його поступове підвищення з 545 грн. в грудні цього року до 586 грн. з жовтня 2010 року. Відповідно в грудні розмір першого тарифного розряду значно зросте. Отже, місцеві бюджети зіткнуться із необхідністю знайти ресурси на суттєве підвищення видатків на оплату праці у 2011 році, що буде досить важким завданням.

    Прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, на рівні якого відповідно до закону «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» визначається розмір мінімальної пенсії, буде поступово збільшено до 521 грн. в середньому за 2010 рік порівняно із 498 грн. цього року. Водночас, в пояснювальній записці йдеться про більш значне підвищення мінімальної пенсійної виплати (до 607,3 грн.). Таким чином, буде продовжуватись практика визначення мінімальної пенсії понад рівень, розрахований відповідно до формульної основи. Однак в реальному виразі мінімальна пенсія скоротиться. З огляду на це Кабінет Міністрів пропонує установити з 1 січня 2010 року щомісячну адресну допомогу на придбання ліків пенсіонерам за умови, якщо середньомісячний сукупний доход сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує 1,2 розміру прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць. Процедура надання такої допомоги буде визначатись урядом.

    Як і в минулі роки, виплати малозабезпеченим сім’ям буде визначено з урахування рівня забезпечення прожиткового мінімуму, який залишатиметься на низькому рівні. Зокрема їх розміри буде підвищено до 143 грн. для працездатних осіб (порівняно із 133 грн. у 2008 році), 202 грн. для непрацездатних осіб (187,5 грн.), 216 грн. для інвалідів (200 грн.). Застосування такого соціального параметру суттєво обмежує кількість домогосподарств, які мають право на соціальну допомогу.

    Отже, зростання соціальних стандартів буде досить помірним. В той час як прожитковий мінімум знизиться в реальному вимірі в середньому за рік, реальна мінімальна заробітна плата дещо зросте. За нашими розрахунками, роль мінімальної заробітної плати як найголовнішого фактора зростання середньої заробітної плати в економіці буде обмеженою. Водночас, проект бюджету оснований на показниках оплати праці в бюджетній сфері та мінімальної пенсійної виплати, які досі не затверджено в урядових постановах, що збільшує непрозорість бюджетного процесу.

    _______________________________

    [1] Хоча в середньому за рік прожитковий мінімум зменшиться в реальному вимірі.

    [2] Генеральна Угода між Кабінетом Міністрів України, всеукраїнськими об'єднаннями організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнськими профспілками і профоб'єднаннями на 2008 - 2009 роки, від 15 квітня 2008 року.

    [3] Відповідно, у вересні 2009 року мінімальна тарифна ставка робітника першого розряду у виробничій сфері повинна визначатись на рівні 840 грн., в той час як мінімальна заробітна не досягне цього рівня навіть у грудні 2010 року.

    Сфери досліджень:  Добробут населення, Політика
Поділитися:
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua