Сьогодні рівно рік, як в Україні вперше запровадили тритижневий карантин через пандемію COVID-19. Із середи 12 березня 2020 року на карантин закрили школи. А з понеділка 16 березня ми уже не вийшли в офіс. Із 17 березня Уряд закрив у Києві метро, а з 18 березня - усі міжміські перевезення. Голова правління ІЕД Ігор Бураковський підвів підсумки життя країни в умовах пандемії та визначив уроки, які Україна має засвоїти.
Рік карантину – це час для підведення підсумків життя країни за умов пандемії. КОВІД-19 та засвоєння уроків. То ж які уроки Україна має засвоїти?
Урок 1. Безумовним пріоритетом діяльності влади в період пандемії КОВІД-19 є захист здоров’я населення. Саме він має визначати логіку дій в усіх інших сферах життя суспільства в тому числі, коли мова йде про пошук балансу між економічними інтересами та інтересами безпеки.
Урок 2. Можливості допомоги громадянам та бізнесу в період карантину обмежені як на центральному, так і на регіональному рівнях. За таких умов свідоме та безумовне дотримання карантинних заходів всіма громадянами України, раціонального використання наявних можливостей та коштів, пошук інноваційних рішень зумовлених КОВІД-19 проблем, набувають критичного значення.
Урок 3. Пандемія КОВІД-19 засвідчила необхідність підвищити рівень готовності країни до надзвичайних ситуацій типу пандемії КОВІД-19 на національному, регіональному рівнях та на рівні об’єднаних територіальних громад. Мова йде про створення спеціальних інструментів реагування, які можуть бути задіяні у відповідних випадках в майбутньому.
Урок 4. Політика боротьби зі пандемією визначається рішеннями та рекомендаціями центральної влади..Водночас, подекуди місцева влада приймала власні рішення щодо карантинних обмежень, які суперечили приписам КМУ, та дуже часто не могла забезпечити дотримання карантинних вимог на своїй території. Та й реакція центральної влади не завжди була адекватною.
Урок 5. Пандемія КОВІД-19 об’єктивно змушує необхідність переосмислити напрямки та пріоритети розвитку національних системи охорони здоров’я, політику стимулювання розвитку економіки в пост-ковідний період, шляхи компенсацію зумовлених пандемією КОВІД-19 втрат (освітні втрати) тощо.