Друк

Анонс

Вхід на сайт


Коментарі та останні публікації у ЗМІ

  • Ухвалення Закону про Державний бюджет на 2012 рік: зміни до другого читання

    26.12.2011

    22 грудня 2012 року Верховна Рада ухвалила у другому читанні Закон України «Про Державний бюджет на 2012 рік»[1]. У зв‘язку із затягненням підписання нової газової угоди з Росією з моменту ухвалення Проекту Закону у першому читанні минуло два місяці[2], що перевищує термін, передбачений Бюджетним кодексом України та регламентом ВРУ[3]. Кабінет Міністрів мав не тільки врахувати поправки парламентарів та внести відповідні зміни до проекту на друге читання, але й провести перерахунок бюджетних показників за новою ціною на природний газ. Отже, яких саме змін зазнав головний фінансовий документ країни у процесі його доопрацювання до другого читання й чи стануть вони значними для економіки країни?


    Макроекономічні параметри


    По-перше, зважаючи на уповільнення темпів розвитку світової економіки Кабінет Міністрів відредагував основні макроекономічні припущення (див. Таблицю 1). Зокрема, разом із Законом про Державний бюджет на 2012 рік була ухвалена Державна програма економічного і соціального розвитку України на 2012 рік та основними напрямами розвитку на 2013 і 2014 роки[4]. При цьому для розрахунку бюджетних показників було обрано песимістичний сценарій розвитку країни.

    Таблиця 1: Основні макроекономічні показники на 2012 рік

    Показник

    Проект закону про Державний бюджет

    (1 читання)

    Проект закону про Державний бюджет

    (2-ге читання)

    Оцінка Інституту (базовий сценарій)

    Номінальний ВВП, млрд. гривень

    1505

    1500

    1409,4

    ВВП реальний, темп зростання, %

    5,0

    3,9

    3,6

    Індекс споживчих цін, % (грудень до грудня попереднього року)

    7,9

    7,9

    9,4

    Індекс цін виробників, % (грудень до грудня попереднього року)

    9,4

    9,4

    11,7

    Середньомісячна зарплата працівників, грн

    3127

    3016

    -

    Рівень безробіття населення у віці 15-70 років (за методологією МОП), % до економічно активного населення відповідного віку

    7,2-7,7

    7,2 – 7,7

    7,3

    Баланс товарів та послуг, млрд. доларів США

    -9,1

    -6,6

    -9,6

    Експорт товарів і послуг, у % до попереднього року

    109,2

    106,3

    106,6

    Імпорт товарів і послуг, у % до попереднього року

    113,3

    106,4

    108,7

     

    Таким чином, реальний ВВП був переглянутий у бік зменшення з 5,0% до 3,9%, темп зростання експорту –з 9,2% до 6,3%, імпорту –з 13,3% до 6,4%; номінальна середньомісячна зарплата стала меншою на 3,6%. Зокрема, зниження прогнозного значення імпорту вказує на зменшення додаткових надходження від ПДВ, ввізних мит та акцизного збору, що є менш сприятливим з точки зору наповнення бюджету. Зниження експорту означатиме спрямування менших коштів на відшкодування ПДВ. Водночас, індекс споживчих цін та індекс цін виробників залишилися на попередньому рівні, що дозволяє урядові продовжувати декларувати вище підвищення соціальних стандартів в реальному виразі. Відповідно до базового прогнозу Інституту, переглянуті макроекономічні показники є більш реалістичними, ніж попередні[5]. Проте, дещо завищеною є, на наш погляд, величина номінального ВВП; заниженими - ІСЦ, ІЦВ та темп зростання імпорту.

    По-друге, до другого читання так і не було переглянуто ціну на газ. З огляду на затягнення процесу підписання  нової газової угоди між Україною та Росією, Закон про Державний бюджет на 2012 рік  був ухвалений відповідно до розрахункової ціни згідно із чинним договором (416 долл США за 1 тис. куб.м газу), що значно перевищує ціну газу для низки країн ЄС. Уряд планує переглянути бюджет через два місяці в разі досягнення домовленості щодо нової ціни. Отже, проблема з дефіцитом Нафтогазу та значне навантаження на бюджет залишається. Крім того, відкладається фінансування національних проектів, важливих для розвитку економіки країни[6].

    По-третє, до моменту ухвалення бюджету так і не було прийнято «Основні грошово-кредитної політики НБУ». Отже, проголошення офіційного курсу, який використовувався для розрахунку бюджетних показників, не відбулося, що знижує рівень бюджетної прозорості (розрахунковим шляхом можна отримати курс на рівні 7,90-8,00 грн за долл США).

    Внаслідок перегляду макроекономічних припущень змінилися й основні параметри бюджету. Проте, ці зміни не можна назвати значними.


    Доходна частина


    Доходи зведеного бюджету зменшено у порівнянні з першим читанням на 4,2 млрд грн. (або 1%) до 424,3 млрд грн за рахунок зменшення ПДВ, податку на доходи фізичних осіб та акцизного збору. Майже не зміняться доходи й по відношенню до ВВП (28,2%). Водночас, порівняно з планом доходів  минулого року зі змінами вони зростуть на 12,3% (або 46,6 млрд грн). Це збільшення уряд сподівається забезпечити за рахунок зростання економіки, додаткових доходів від туризму при проведенні Євро-2012 та впровадження податку на нерухоме майно, а також економічної віддачі від зниження ставок основних бюджетоутворюючих податків (ПДВ – з 20% до 19% та податку на прибуток підприємств – з 23% до 21%). Ефективність останнього викликає сумнів, адже зниження ставок призведе до автоматичного зменшення надходжень до бюджету, а бажаного ефекту від детінізації доходів важко досягнути, зменшуючи ставки податків лише незначною мірою без проведення інших вкрай важливих реформ. Також не слід очікувати значних надходжень від податку на нерухоме майно вже у 2012 році з огляду на брак методологічно-організаційних заходів щодо належного й вчасного впровадження податку.

    Крім того під час другого читання уряд традиційно підвищив ставки акцизів, плату за користування надрами та ставки деяких інших податків[7]. Поряд з цим, було дещо зменшено загальну суму податкових пільг для стимулювання реального сектора (з 46,9 до 45,0 млрд грн.). Проте, як і під час першого читання, деталізований розрахунок та оцінка ефективності отримання податкових пільг у супровідних документах були відсутніми. Загалом, надання податкових пільг окремим платникам податків посилює нерівномірність розподілу податкового навантаження на платників податків.


    Видаткова частина


    Відповідно, зменшилися й планові видатки зведеного бюджету (на 3,2 млрд до 461,7 млрд грн.), в основному, за рахунок скорочення капітальних видатків. При цьому зменшення соціальних стандартів не відбулося. Прожитковий мінімум, рівень його забезпечення та мінімальна заробітна плата залишились без змін порівняно з першим читанням. Проте, у Прикінцевих положеннях Закону з‘явилася норма, відповідно до якої всі соціальні виплати будуть здійснюватися у порядку та розмірах, встановлених КМУ виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2012 рік.

    Водночас, у другому читанні відбулись наступні зміни:

    • тимчасово припинено дію пільг для депутатів-пенсіонерів та декількох видів пільг для чинних депутатів ВРУ[8];
    • збільшено загальний обсяг асигнувань, які будуть направлені з Державного бюджету до Пенсійного фонду (на 9,3 млрд грн до 57,5 млрд грн);
    • підвищено соціальні виплати чорнобильцям (на 1,8 млрд. грн);
    • збільшились деякі адміністративні видатки та видатки на утримання силових структур (на утримання секретаріату КМУ, на забезпечення діяльності Президента, Державної судової адміністрації, Міністерства внутрішніх справ тощо).

    Тимчасове припинення дії деяких видів пільг для представників законодавчої гілки влади, хоча й пояснюється наближенням парламентських виборів й не передбачає значної економії видатків, проте, в цілому, є позитивним кроком, на який депутати не могли зважитись протягом багатьох років.  Водночас, таке рішення нівелюється підвищенням адміністративних видатків. Крім того, вкрай несприятливим для бюджету є зростання трансферту до Пенсійного фонду, а отже подальшого збільшення фінансування ПФ за рахунок бюджетних коштів, незважаючи на впровадження Пенсійної реформи.


    Фінансування дефіциту та державний борг


    У тексті документа до другого читання розмір дефіциту Державного бюджету (без врахування дефіциту НАК «Нафтогаз» та Пенсійного фонду) зріс на 1 млрд.грн до 25,1 млрд грн, залишаючись у допустимих межах[9]. Обсяг державних запозичень визначено на рівні 98,5 млрд. гривень, що на 6,6 млрд. гривень перевищує показники у першому читанні за рахунок необхідності погашення більшого обсягу внутрішніх запозичень. Ця сума також включає неринкові розміщення ОВДП на суму 12 млрд грн. Отже уряд планує нарощувати обсяги запозичень й збільшує граничну величину державного боргу порівняно з планом 2011 року[10], що суперечить середньостроковій стратегії уряду[11] й послаблює фінансову стійкість країни в умовах звуження перспектив залучення наступного траншу позики від МВФ у 2012 році та погіршення ситуації на зовнішніх ринках через боргову кризу в ЄС. Водночас, з огляду на використання непрозорих схем при наданні державні гарантій слід вітати зменшення їх обсягу з 15 до 5 млрд грн. у другому читанні.

    В цілому, перегляд урядом макроекономічних припущень з огляду на прогноз розвитку світової економіки у наступному році є позитивним кроком. Основні зміни торкнулися лише базових макроекономічних параметрів на 2012 рік, що, однак, значно не вплинуло на основні бюджетні показники. Новацією другого читання стало призупинення дії пільг народних депутатів ВРУ на тлі зростання низки адміністративних видатків та видатків на утримання силових структур. Водночас, деякі джерела зростання доходів бюджету, на які розраховує уряд, залишаються суперечливими з огляду на те, що економічні реформи не були достатніми, щоб мати значний вплив вже у 2012 році.

    _______________________________

    [1] Законопроект и № 9000 був внесений на розгляд Верховної  15 вересня 2011 року .

    [2] 20 вересня 2011 року.

    [3] Відповідно до частини першої статті 158 Регламенту Верховної Ради України Міністрів України мав подати до   Верховної Ради проект закону про Державний бюджет України на 2012 рік не пізніше 3 листопада 2011 року.

    [4] Законопроект № 9159 був внесений  й ухвалений одразу після ухвалення Проекта Закона про Державний бюджет на 2012 рік (тобто 15 вересня та  22 грудня 2011 року відповідно).

    [5] Відповідно до макроекономічного прогнозу ІЕД №11 (51).

    [6] Відповідно до заяви Міністра фінансів України Ф. Ярошенка під час його виступу у Верховній Раді 22 грудня 2012 року (за повідомленням Інтерфакс-Україна).

    [7] Зокрема, ставки акцизного податку, збору за першу реєстрацію транспортного засобу, екологічного податку, податку на земельні ділянки (без нормативної грошової оцінки) та збору за користування радіочастотним ресурсом підвищуються на 8,9%  (на прогнозний рівень інфляції в 2011 році). Ставки плати за користування надрами, збору за спеціальне використання води і лісових ресурсів збільшуються на 11,3% - прогнозний рівень зростання цін у промисловості в 2011 році.

    [8] Відповідно до ухвалення Закону про Державний бюджет на 2012 рік протягом наступного року зупинено виплату колишнім депутатам ВРУ матеріальної допомоги в розмірі зарплати працюючого парламентарія на період його працевлаштування і 50% зарплати в разі неможливості працевлаштування; виплату матеріальної допомоги депутатам на оздоровлення у розмірі подвійної місячної зарплати; виплату допомоги в розмірі 12 місячних посадових окладів працюючого депутата у разі виходу на пенсію. Крім того, призупинено дію пільг, які дозволяють депутатам-пенсіонерам користуватися раз на рік залізничним, водним, повітряним або автомобільним транспортом, а також отримувати путівки для лікування. Також передбачається припинення дії норм про обов'язкове державне страхування життя і здоров'я депутатів; забезпечення їх путівками для санаторно-курортного лікування; виплати одноразової грошової компенсації для створення належних житлових умов.

    [9] тобто не більше 3% від ВВП, включаючи дефіцит НАК «Нафтогаз» та Пенсійного фонду.

    [10] граничний обсяг державного боргу на 2012 рік встановлено в сумі 415,3 млрд. грн, у 2011 році- 375.6 млрд. грн.

    [11] Постанова КМУ «Про затвердження Середньострокової стратегія управління державним боргом на 2011-2013 роки» № 170 від 2.03.2011 р.

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua