Друк

Анонс

Вхід на сайт


Коментарі та останні публікації у ЗМІ

  • Коментар до Проекту Закону України «Про Державний бюджет на 2012 рік» щодо доходів Державного бюджету: Чи є бюджет-2012 унікальним?

    21.09.2011

    15 вересня у Верховній Раді України було зареєстровано Проект Закону України «Про Державний бюджет на 2012 рік»[1]. Напередодні на засіданні уряду Міністр фінансів охарактеризував його, як «унікальний», і такий, що «об`єднав найкращий досвід розробки попередніх бюджетів та велику кількість новаторських ідей».[2] Зосереджуючись на розгляді доходної частини бюджету, спробуємо з‘ясувати чи справді він є унікальним.

    Відповідно до Проекту доходи Зведеного бюджету у 2012 році становитимуть 428,5 млрд грн, що є на 13,5% вищим за план 2011 року (зі змінами). Водночас частка перерозподілу ВВП через Зведений бюджет за оцінкою скоротиться до 28,5%, що в цілому, відповідає завданням, передбаченим у постанові Верховної Ради «Основні напрями бюджетної політики на 2012 рік». За планом уряду доходи переважно зростатимуть завдяки пожвавленню економічної діяльності внаслідок подальшого відновлення зовнішнього та внутрішнього попиту на українські товари. При цьому ризики можливої другої хвилі фінансової економічної кризи враховуються не повністю. Зокрема, для прогнозування доходної частини бюджету було обрано менш консервативний варіaнт прогнозу зростання ВВП (5,0%).

    Значних змін у структурі доходів не передбачається внаслідок переважно незмінного податкового законодавства. Найбільшими джерелами доходів Зведеного бюджету залишатимуться ПДВ та податок з доходів фізичних осіб (відповідно 34,2% та 16,5% від сукупних доходів Зведеного бюджету). Роль останнього посилюватиметься з огляду на прогнозоване зростання заробітної плати та заходи з легалізації оплати праці. Також зростатимуть (хоча й дещо повільнішими темпами) надходження від податку на прибуток підприємств (ППП) - третього за розміром податку у структурі доходів зведеного бюджету. Зокрема, внаслідок збільшення прибутків підприємств доходи від цього податку збільшаться на 14,9% (до 53,5 млрд грн) і становитимуть 12,5% від загальних доходів. Зростання надходжень від ППП буде дещо обмежено зниженням ставки податку на 2 відсоткових пункти (до 21%).

    Окремо варто зупинитися на прогнозі ПДВ. Зокрема, найбільше запитань викликає сума, передбачена Проектом для відшкодування цього податку (48,4 млрд грн). Існує ризик, що уряд недооцінив потребу в коштах на відшкодування ПДВ з огляду на офіційний прогноз вартісних обсягів експорту, обмінного курсу та ефективної ставки відшкодування ПДВ. Ми припускаємо, що обмеження сум на відшкодування може бути пов‘язано, насамперед, з дещо завищеними очікуваннями щодо покращення адміністрування ПДВ. Проте, недооцінка сум відшкодування податку може призвести до проблеми з подальшим накопиченням заборгованості з відшкодування ПДВ.

    Бюджет ґрунтується на чинних податкових преференціях, які передбачено в Податковому кодексі. Внаслідок надання цих пільг за оцінкою уряду бізнес має отримати додатковий інвестиційний ресурс у розмірі 46,9 млрд грн [3]. Проте, деталізований розрахунок та оцінка ефективності отримання податкових пільг у супровідних документах до Проекту відсутні. Це знижує прозорість бюджетного процесу. За відсутністю вказаного обґрунтування офіційна оцінка ресурсу, який фактично отримають підприємці, викликає сумнів. В цілому, надання податкових пільг окремим платникам податків посилює нерівномірність розподілу податкового навантаження на платників податків.

    Водночас, уряд планує отримати додаткові доходи завдяки підвищенню з 1 січня 2012 року ставки акцизного податку на алкогольні вироби та впровадженню з 1 липня 2012 року податку на нерухоме майно, що передбачено в Податковому кодексі. Проте, зазначені зміни не гарантуватимуть значних бюджетних надходжень. Зокрема подальше підвищення ставок акцизу може призвести до скорочення споживання алкогольних виробів. Крім того, на сьогодні бракує методологічно-організаційних заходів щодо належного й вчасного впровадження податку на нерухоме майно, зокрема не сформовано реєстр майна.

    Відсутні унікальні зміни й щодо неподаткових джерел доходів. Як і у попередні роки, одним з найбільших неподаткових платежів залишається трансферт НБУ від перевищення його кошторисних доходів над кошторисними витратами. Більш того, незмінним залишається і його розмір - 9,6 млрд грн.

    Тоді як про «унікальність» Проекту бюджету-2012 навряд чи можна говорити, уряд планує справжню новацію в бюджетному процесі. Зокрема було оголошено про наміри розробити і подати до Верховної Ради України прогноз доходів одразу на три бюджетні роки (2012-2014). Міністерство фінансів планує протягом місяця подати окремий законодавчий акт, який міститиме відповідні розрахунки. Це довгоочікуваний крок на шляху забезпечення стабільності та передбачуваності середньострокової бюджетної політики. Запровадження середньострокового планування бюджету безперечно стане досягненням бюджетної політики нашої держави.


    [1] Законопроект №9000 від 15 вересня 2011 року.

    [2] Відповідно до заяви Міністра фінансів на засіданні Уряду, на якому було представлено Проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік».

    [3] Відповідно до заяви Міністра фінансів України Федора Ярошенка щодо Проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» на засіданні Ради регіонів 15 вересня 2011 року.

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua