Друк

Статті

  • 25.02.2019

    Використання методології BTS для моніторингу сприйняття бізнесом корупції в Україні (англ)

    Анотація

    Україна сприймається як сильно корумпована країна, де політична, велика і дрібна корупція стала невід'ємним елементом соціальної взаємодії. Корупція спричиняє втрати як для держави, так і для її населення через неефективне використання бюджетних коштів та низький рівень державних послуг, а також невизначеність в умовах середовища, де функціонують суб'єкти господарювання та домогосподарства. Надмірне регулювання є одним з ключових факторів корупції на рівні підприємств.

    Міжнародні дослідження показують, що надмірна регуляція підприємницької діяльності сприяє корупції. Чим більше процедур має проходити бізнес і чим довше відбуваються ці процедури, тим більше шансів, що рівень корупції в країні високий. Це припущення спирається на результати дослідження інвестиційного клімату Світового банку за 2009 рік. Причинно-наслідковий зв'язок тут працює в обох напрямках: державне регулювання бізнесу породжує корупцію, а корупція може призвести до того, що уряд запровадить регуляції, вигідні одній компанії чи сектору за рахунок інших або за рахунок населення в цілому. Саме тому дерегуляція є важливим інструментом у антикорупційній системі, оскільки вона зменшує можливості для зловживань. Розробка інструменту для моніторингу та оцінки бізнес-клімату, визначення регуляторних бар'єрів для розвитку бізнесу для складання переліку пріоритетних економічних, правових та регуляторних реформ на основі зворотного зв'язку від бізнесу, як основної зацікавленої сторони реформ, є одним з ключових пріоритетів державної політики в країні.

    У статті ми описуємо наш досвід побудови індикаторів сприйняття корупції, презентуємо показники за результатами опитування BTS за останні десятиліття. Крім того, ми намагаємося порівнювати показники сприйняття регуляторного клімату та корупції (Annual Indicator of Business Environment Burdens and Annual Corruption Perception Indicators) з показником ІЕД щодо впевненості промислового сектору (Industrial Confidence Indicator) та Індексом ІЕД щодо стану бізнесу (Index of Business Condition), який базується на даних BTS. Важливо перевірити гіпотезу про те, що в складному регуляторному середовищі корупція сприймається підприємствами як спосіб вирішення проблеми надмірних, нечітких і складних правил, а не, власне, як сама проблема. Це важливий аргумент, який слід враховувати, коли в країні розробляються антикорупційні заходи. З точки зору реального процесу вироблення політики в Україні, такий аргумент означає, що заходи, спрямовані на дерегуляцію економіки, повинні бути успішно завершені.

     

    Доступна лише англійська версія статті (PDF)

    Стаття вийшла в болгарському журналі "ПУБЛИЧНИ ПОЛИТИКИ.BG". Дивіться всю інформацію про журнал та радакційну колегію тут.

    Сфери досліджень:  Ділові тенденції
Поділитися:
Powered by

Activemedia
© 2010
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01030 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kiev.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua