Друк

Статті

  • 24.08.2021

    30 років Незалежності: як все стало прозоро, або Реформа державних закупівель

    Еспресо та Інститут економічних досліджень та політичних консультацій представляють спільний проєкт до 30-річчя Незалежності України. Як країна пройшла шлях від планової до ринкової економіки та які найбільші виклики зустрічала на цьому шляху. Цього разу розповімо про створення системи державних закупівель Prozorro.

    Державні закупівлі традиційно були однією з найбільш непрозорих, неефективних та корумпованих сфер державних фінансів. А якщо згадати, що щорічні обсяги державних закупівель складають близько 13% ВВП, то нагальність фундаментальної реформи цієї сфери стає просто очевидною.

    Першою спробою системно змінити ситуацію стало прийняття Закону “Про здійснення державних закупівель" у 2010 році. Ухвалення такого закону було фактично однією з ключових вимог МВФ для підписання Урядом Миколи Азарова Меморандуму про співпрацю з МВФ та передумовою подальшого розвитку співпраці з ЄС. 

    Але внесені до Закону зміни фактично скасовували принципи прозорості та конкуренції в процесі державних закупівель, що стало кроком назад. Так,  було дозволено проводити закупівлі до чемпіонату з футболу Євро-2012 без проведення конкурсу, передбаченого Законом. Через якийсь час було запроваджено особливу процедуру державних закупівель в енергетичному секторі. Внесені зміни фактично запроваджували корупційні процедури закупівель, які здійснювали державні підприємства. У відповідь на ці кроки Європейський Союз навіть призупинив бюджетну підтримку України. 

    Після Революції гідності у 2014 році за сприяння МВФ та ЄС було прийнято новий Закон “Про державні закупівлі”. Закон став черговою спробою зробити державні закупівлі прозорими, конкурентними та з залученням максимального кола замовників. У 2015 році було прийнято новий Закон «Про публічні закупівлі», який інкорпорував основні положення попереднього закону та запровадив спеціальну електронну систему закупівель. Вона мала забезпечити проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді. Система складалась з веб-порталу Уповноваженого органу, авторизованих електронних майданчиків, між якими здійснювався автоматичний обмін інформацією та документами. 

    Сама IT система (яку назвали Prozorro) була розроблена групою IT фахівців на волонтерських засадах, апробована на допорогових закупівлях та передана спеціально створеному ДП «Прозорро». З 1 квітня 2016 року система стала обов'язковою для закупівель центральними органами влади та монополістами, а з 1 серпня 2016 року — для всіх інших публічних замовників.

    Запровадження системи Prozorro стало справжнім проривом в реформуванні сфери державних закупівель. Система зробила процес закупівель інформаційно повністю відкритим на всіх його етапах (принцип «всі бачать все»). Система передбачає проведення конкурентних торгів шляхом залучення максимальної кількості учасників. Її розвиток відбувається в партнерстві з державними установами, міжнародними фінансовими організаціями, освітніми закладами, представниками бізнес-середовища, громадськими організаціями тощо.   

    Сьогодні Prozorro — це електронна платформа, яка об’єднує понад 35 тисяч державних та комунальних органів влади та підприємств (замовники товарів, робіт та послуг) та близько 250 тисяч комерційних компаній (постачальники). У лише 2020 році завдяки прозорим тендерам на Prozorro Україна змогла заощадити понад 52,2 млрд грн, всього за п’ять років існування системи бюджетна економія склала 150 млрд грн.

    Успіх системи Прозорро стимулював створення у 2018 році державного підприємства «Прозорро. Продажі», що фактично інституціоналізувало відповідний пілотний проєкт. Його завдання - прозорий продаж активів неплатоспроможних банків, майна державних підприємств і комунальних активів, прав оренди державного майна та на розміщення реклами, тощо. 

    З метою подолання корупції у сфері охорони здоров’я було вирішено передати функції із закупівлі окремих ліків міжнародним організаціям терміном до березня 2019 року.  З 2015 року закупівлі здійснювали ЮНІСЕФ, ПРООН та британська королівська агенція Crown Agents, а з 2020 року  - Crown Agents, ПРООН та ДП «Медичні закупівлі України». Створене восени 2018 ДП «Медичні закупівлі України» має забезпечувати централізовану закупівлю ліків та медичних виробів за кошти державного бюджету на основі прозорих та ефективних процедур, адмініструвати електронні каталоги, проводити тендери для замовників ліків і медичних виробів, здійснювати закупівлю за рамковими угодами.

    Складовою реформи державних закупівель стало приєднання України до Угоди Світової організації торгівлі про державні закупівлі в 2016 році. Угода передбачає поширення принципу рівного доступу до ринків на сферу державних закупівель, тобто взаємного відкриття ринків  державних закупівель для компаній з країн-сторін Угоди. Для українських виробників Угода створила можливості виходу на ринок, загальний об’єм якого оцінювався в 1,7 трлн дол. щорічно.

    Слід також окремо зазначити, що питання державних закупівель  згадуються в Угоді про вільну торгівлю з ЄАВТ, Угоді про асоціацію з ЄС,  Угоді про вільну торгівлю з Канадою та Угоді про політичне співробітництво, вільну торгівлю і стратегічне партнерство між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії та Північної Ірландії.

    Джерело: Еспресо
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua