Друк

Статті

  • 07.02.2017

    Україна у 2016 році: Макроекономічна стабільність на фоні сповільнення реформи

    *Цей матеріал вийшов у повній версії Місячного економічного моніторингу України за січень 2017 року. У вільному доступі матеріал публікується вперше. 


    Year_review_2016

    2016 рік став роком початку економічного відновлення. За оцінкою реальний ВВП у 2016 році зріс на 1,4% завдяки вищому внутрішньому попиту. Так, реальне приватне кінцеве споживання зросло через вищий наявний доход домогосподарств, що передусім пов'язаний із вищим доходом від заробітних плат. Інвестиції збільшились через вище житлове і комерційне будівництво, більше бюджетне фінансування інфраструктурних проектів, а також запровадження проектів з модернізації. Водночас реальний чистий експорт мав від’ємний внесок у економічне зростання через зниження реального експорту внаслідок заборони Росією імпорту багатьох українських товарів та обмеження транзиту українських товарів до інших країн через територію Росії. Крім того, українські компанії зазнали втрат внаслідок війни на Сході країни. Потреба зберегти підтримку з боку МВФ та інших офіційних міжнародних донорів за часів складної економічної ситуації підштовхнула уряд продовжити проведення реформ. Було повністю впроваджено закон про публічні закупівлі, що означало, що всі бюджетні та державні установи повинні проводити закупівлі понад визначену суму на основі електронної системи ProZorro. Уряд також продовжив реформу в енергетиці, запровадивши імпортний паритет при визначенні тарифів на газ, який продають в Україні, незалежно від його походження. Ще однією перемогою 2016 року стало проведення електронного декларування статків посадовців. Парламент також запровадив важливі закони щодо судової та податкової реформ, які стануть перемогами 2017 року, якщо їх буде повністю запроваджено.

     

    Політика

    •          У січні 2016 року розпочалося застосування Угоди про асоціацію Україна-ЄС у частині поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі (ПВЗВТ). Протягом всього року Україна також вела переговори з ЄС щодо лібералізації візового режиму. У спільному звіті, виданому наприкінці 2016 року, Європейська служба зовнішніх справ та Єврокомісія зазначили, що Україна успішно виконала всі умови, передбачені Планом дій з лібералізації візового режиму. Однак Європарламент у 2016 році не скасував короткострокових віз для громадян України.
    •          Протягом року політична нестабільність залишалася на високому рівні. У 2016 року із відставкою Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка змінився склад Кабінету Міністрів. Цьому передувала відставка Міністра економічного розвитку та торгівлі Айвараса Абромавічуса та вихід двох парламентських фракцій із коаліції. Соратник Президента України Петра Порошенка та колишній Голова Верховної Ради Володимир Гройсман обійняв посаду Прем’єр-міністра. Наприкінці року декілька чиновників високого рівня залишили свої посади. Серед них – голова Одеської обласної державної адміністрації Міхеїл Саакашвілі та керівник Національної поліції України Хатія Деканоїдзе. Причинами своєї відставки вони назвали політичний тиск та брак підтримки від керівництва держави.
    •          Продовжувався конфлікт на Сході України із об’єднаними російсько-сепаратистськими силами, в результаті якого українські військові зазнали втрат. Найбільше загострення бойових дій припало на липень-серпень у напрямку міст Маріїнка та Авдіївка, а також на грудень, коли українська армія захищала позиції на Світлодарській дузі (Донецька обл.). Росія не виконала умов, передбачених Мінськими угодами, зокрема не вивела військ із території України та не дотримувалася перемир’я. 
    •          Закупівлі через систему публічних електронних закупівель ProZorro стали обов’язковими для всіх державних органів та державних підприємств, що, згідно з офіційними повідомленнями, зекономило бюджетні кошти. Разом з тим, деякі інші із прийнятих протягом року нововведень не було повністю впроваджено. У 2016 році відбулися вагомі зміни у регулюванні державній службі та судової системи. У травні 2016 року набув чинності новий закон про державну службу, який був покликаний збільшити прозорість процесу набору державних службовців. Проте, зарплати держслужбовців не було підвищено до конкурентнішого рівня, що обернулося неефективним втіленням цих змін. Зміни до Конституції щодо правосуддя та нова редакція закону "Про судоустрій і статус суддів" передбачають конкурентніше призначення суддів та позбавлення парламенту та Президента права звільняти суддів. Україна все ще не розпочала реформи ринку землі та пенсійну реформу, а також не запровадила заходи зі збільшення незалежності антикорупційних правоохоронних органів та притягнення до відповідальності корумпованих чиновників високого рівня.
    •          У 2016 році продовжувалася російська окупації Автономної Республіки Крим. Це призвело до політично мотивованих переслідувань та викрадення людей. Верховний Суд Російської Федерації заборонив діяльність Меджлісу кримськотатарського народу, оголосивши його екстремістською організацією. У листопаді 2016 року комітет ООН із прав людини прийняв резолюцію, що визнає АР Крим та м. Севастополь тимчасово окупованими Росією та засуджує злочини та дискримінацію щодо кримських татар, етнічних українців та інших груп з боку російської окупаційної влади.

     

    Реальний сектор

    •          Реальний ВВП у перші три квартали 2016 року зріс на 1,3% дпр через вищий внутрішній попит. Валове нагромадження основного капіталу стрімко зросло на 16,5% дпр, найвірогідніше, через потребу компаній збільшити конкурентоспроможність після років низьких інвестицій. Водночас доходи від заробітної плати зросли, оскільки роботодавці компенсували втрати купівельної спроможності заробітних плат, що мала місце у 2014-2015 роках. Вищий внутрішній попит призвів до зростання імпорту. Реальний експорт знизився на 5,3% дпр, оскільки Росія заборонила імпорт ряду українських товарів (передусім продовольчих), а попит на інших ринках залишався слабким.
    •          Більшість секторів поліпшили результати діяльності протягом року. Промислове виробництво зросло на 2,1% дпр за одинадцять місяців 2016 року через зростання переробної промисловості. Водночас добувна промисловість знизила випуск на 0,4% дпр, оскільки війна на Сході країни спричинила логістичні проблеми. Збільшення реального приватного кінцевого споживання та промислового виробництва сприяло зростанню реальної валової доданої вартості в торгівлі та транспорті. Будівництво зросло завдяки більшому фінансуванню всіх видів будівництва.

     

    Енергетика

    •          У 2016 році уряд продовжив реформу газового ринку. Зокрема, в рамках процесу розукрупнення «Нафтогазу» було створено «Магістральні газопроводи України», який став новим оператором газотранспортної системи України. «Нафтогаз» відповідатиме лише за продаж газу після завершення процесу розукрупнення. Зберіганням та транспортуванням газу займатимуться інші компанії.
    •          “Укртрансгаз” запустив механізм віртуального реверсу на кордоні України зі Словаччиною, Польщею та Угорщиною та розпочав здавати в оренду підземні газові сховища іноземним споживачам.
    •          Верховна Рада ухвалила Закон про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), який підвищить незалежність НКРЕКП в довгостроковій перспективі. Парламент також у першому читанні ухвалив Закон про ринок електричної енергії України, який має на меті впровадити ринок двосторонніх договорів та балансуючий ринок в Україні.
    •          Український Уряд встановив універсальну ціну на газ для населення на базі імпортного паритету цін та підвищив закупівельну ціну на газ для «Укргазвидобування» ближче до імпортної ціни. Крім того, закупівельна ціна вугілля встановлюється на базі оптових ринкових цін в порту Роттердам.

     

    Транспорт

    •          Україна приєдналась до Транскаспійського міжнародного транспортного маршруту, що з’єднує Китай, Казахстан, Азербайджан, Грузію та Туреччину з Європою. Крім того, залізниці Грузії, Ірану, Азербайджану та України погодили єдиний тариф на вантажні перевезення з Індії до Європи, необхідний для підвищення конкурентоспроможності маршруту.
    •          Україна зняла обмеження на польоти з Естонією, Вірменією, Італією, Польщею та Литвою. Також з січня 2016 року запрацювала угода про «відкрите небо» з США, підписана в 2015 році.

     

    Сільське господарство

    •          Сільськогосподарське виробництво зросло на 2,9% дпр у перші одинадцять місяців 2016 року завдяки високому врожаю більшості рослинних культур. Це пояснено як вищою врожайністю, так і більшими площами збору врожаю. Водночас тваринництво знизило виробництво через слабкий попит.
    •          Найбільшим провалом року в аграрній політиці стало продовження дії мораторію на продаж землі сільськогосподарського призначення ще на один рік до 2018 року. Це ще більше погіршує інвестиційну привабливість українського агробізнесу. Крім того, сільськогосподарські підприємства надалі не зможуть використовувати землю як заставу.
    •          Спеціальний режим ПДВ для сільськогосподарських виробників було звужено у 2016 році та скасовано у 2017 році, незважаючи на аграрне лобі. Крім того, уряд з 2017 року запровадив прямі державні дотації фермерам, що є кроком до більшої прозорості та вищої ефективності державної підтримки.
    •          Зусилля Міністерства аграрної політики та продовольства сприяли виходу українських виробників молока та молочної продукції на ринок ЄС. Однак це лише частково компенсувало втрату компаній від заборони Росією імпорту українських продовольчих товарів.

     

    Зовнішній сектор

    •          Протягом 11 місяців 2016 року дефіцит рахунку поточних операцій збільшився до 3,1 млрд дол. США (порівняно з дефіцитом у 0,5 млрд дол. США у відповідному періоді 2015 року) через вищий дефіцит торгівлі. Експорт товарів зменшився на 6,6% дпр в основному через заборону Росією імпорту з України багатьох видів товарів, проблеми з логістикою та слабший попит на інших ринках. Крім того, надалі знижувались ціни на деякі продукти харчування (наприклад пшеницю). Запровадження ПВЗВТ з січня 2016 року підтримало експорт товарів до ЄС, що зріс на 1,7% дпр. Також українські металургійні заводи отримали певну перевагу від антидемпінгових заходів ЄС проти окремих виробників сталі з Росії та Китаю. Протягом січня-листопада імпорт товарів впав на 0,9%, оскільки значне скорочення імпорту мінеральної продукції було компенсоване підвищенням закупок інших товарів (передусім продукції машинобудування). Відтак, ЄС був основним торговельним партнером України у 2016 році.
    •          Профіцит фінансового рахунку сягнув 4,0 млрд дол. США (порівняно з 0,6 млрд дол. США протягом 11 місяців 2015 року), оскільки чистий притік ППІ зріс на 49% дпр до 3,3 млрд дол. США, а сектор державного управління залучив зовнішнє фінансування. Профіцит платіжного балансу становив 1,0 млрд дол. США.
    •          11 липня 2016 року уряди України та Канади підписали Угоду про вільну торгівлю між Україною та Канадою. У вересні 2016 року уряд Канади вніс Угоду до парламенту на ратифікацію. Відповідно до Угоди Канада відкриває ринок для 99% українських товарів.

     

    Фіскальна політика

    •          Фіскальна ситуація залишалась обнадійливою протягом 2016 року. Доходи Зведеного бюджету зростали швидко через поліпшення податкового адміністрування та вищі економічні показники. Зокрема, доходи від ПДФО зросли завдяки вищій ефективній ставці та більшому фонду оплати праці. Вищі ставки та більше споживання сприяли зростанню надходжень від акцизу. Вище використання спеціального режиму ПДВ сільськогосподарськими компаніями, більше споживання та інвестиції сприяли більшим доходам від ПДВ. Доходи та видатки місцевих бюджетів зростали також завдяки зусиллям з децентралізації.
    •          Нижчий за плановий дефіцит Зведеного бюджету призвів до недофінансованих видатків. Вже традиційно, найбільше було недовиконано фінансування капітальних видатків.
    •          У грудні уряд забезпечив ухвалення парламентом кількох важливих законопроектів за одну ніч, включно із законом про Державний бюджет на 2017 рік, змінами до Податкового та Бюджетного кодексів та змінами до інших законодавчих актів. Параметри Державного бюджету на 2017 рік основано на досить реалістичних макроекономічних припущеннях, хоча існує ризик невиконання окремих податкових надходжень (зокрема, ПДВ та ППП). Нові положення Бюджетного кодексу спрямовані на подальшу децентралізацію. Зміни до Податкового кодексу передусім покликані полегшити податкове адміністрування.

     

    Приватизація

    •          Фонду державного майна України (ФДМУ) у 2016 році не вдалося розпочати велику приватизацію передусім через економічну і політичну невизначеність. Було продано лише невеликі об'єкти, що дозволило отримати 0,3 млрд грн, або 1,9% від річного плану надходжень від приватизації.
    •          ФДМУ двічі оголошував конкурс на приватизацію Одеського припортового заводу, але так і не зміг продати цю стратегічну компанію через відсутність покупців. Це було зумовлено неясними перспективами цін на природний газ та добрива, а також високим рівнем заборгованості компанії. Приватизацію інших привабливих для приватизації об’єктів (в тому числі обленерго) було відкладено.
    •          Парламент затвердив довгоочікуваний закон, спрямований на те, щоб прискорити приватизацію та зробити її більш ефективною. Цей закон скасовує вимогу про попередній продаж 5-10% пакетів акцій підприємств на фондових біржах, забороняє приватизацію вітчизняних підприємств російськими покупцями, а також відкриває можливість залучення консультантів для продажу великих підприємств.

     

    Соціальна політика

    •          Реальний наявний доход зріс у 2016 році передусім через вищий доход від заробітних плат. Він зріс на 7,3% дпр у третьому кварталі.
    •          Дефіцит Пенсійного фонду зріс у 2016 році через падіння власних доходів Фонду, які було заміщено підвищеним трансфертом з Державного бюджету. Зниження доходів було спричинено зниженням ставки ЄСВ із середнього рівні 44% до єдиного рівня 22%. Дані свідчать, що це мало обмежений вплив на детінізацію заробітних плат.
    •          Покриття домогосподарств житлово-комунальними субсидіями стрямко зросло у 2016 році через стрімке підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги. У листопаді 6,1 млн домогосподарств (40,5% всіх домогосподарств) отримували субсидії.

     

    Ринок праці

    •          Середня заробітна плата зросла у листопаді на 20,2% дпр в номінальному виразі та на 8,4% дпр у реальному виразі. Працівникам було компенсовано частину втрати купівельної спроможності заробітною платою, що мала місце у 2014-2015 роках внаслідок високої інфляції.
    •          Рівень безробіття (методологія МОП) у перші дев’ять місяців 2016 року зріс до 9,2% економічно активного населення у віці 15-70 років порівняно із 9,0% у цьому періоді 2015 року. Це частково пов’язано із демографічними змінами.
    •          Уряд ухвалив підвищення мінімальної заробітної плати з 1600 грн до 3200 грн з січня 2017 року. Таке підвищення може призвести до більшого безробіття, оскільки малі та середні компанії можуть знизити зайнятість.

     

    Дерегуляція

    •          Протягом року уряд запроваджував заходи з дерегуляції та спрощення адміністрування податків. За повідомленням Міністерства економічного розвитку та торгівлі, протягом 2014-2016 років кількість дозволів було скорочено на 40%, а кількість ліцензій – на 46%. Також було зменшено кількість адміністративних послуг, а деякі із найбільш поширених адміністративних послуг стали доступними в мережі.
    •          Парламент продовжив дію мораторію на планові перевірки бізнесу контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби). Державний нагляд зазнав деяких змін через встановлення обмежень на частоту та тривалість перевірок. Інформація про перевірки повинна стати загальнодоступною.
    •          Було спрощено експорт послуг. Відтепер зовнішньоекономічні договори дозволяється підписувати в електронній формі, а інвойси (рахунки) можна використовувати як контракти та первинні документи.
    •          У 2017 році варто очікувати вирішення проблеми заборгованості із відшкодування ПДВ, оскільки зміни до Податкового кодексу передбачають автоматичне відшкодування ПДВ відповідно до єдиного реєстру.

     

    Монетарна політика, обмінний курс та фінансовий сектор

    •          Інфляція різко сповільнилась до 13,9% в середньому за 2016 рік з 48,7% в середньому за 2015 рік. Це відображало помірне зростання попиту, низькі світові ціни на сировинні товари та зменшення інфляційних очікувань. Ціни на харчові продукти зросли на 9%, а вартість витрат на утримання житла та комунальні послуги стрибнула на 35%.
    •          НБУ зменшив облікову ставку до 14% річних з 22% річних в квітні-жовтні 2016 року, і залишив її незмінною до кінця року. Це сприяло також зниженню ставок за кредитами та депозитами. Індекс ставок за 12-місячними роздрібними вкладами в гривні зменшився до 18% річних з 21% річних, а ставка за короткостроковими кредитами юридичним особам зменшилась до 15% річних з 20% річних.
    •          Міжбанківський обмінний курс гривні ослаб з 24 грн за дол. США до 27 грн за дол. США в кінці 2016 року, оскільки попит на іноземну валюту зростав швидше за пропозицію. Це відображало зростання споживчого та інвестиційного попиту на імпортні товари. Міжнародні резерви зросли до 15,5 млрд дол. США в кінці 2016 року через державні запозичення в іноземній валюті та чисті покупки валюти на міжбанківському ринку.
    •          20 банків було ліквідовано у 2016 році з різних причин. Деякі банки самі ухвалили рішення про ліквідацію, інші не мали достатньо ліквідності для проведення платежів, а ряд банків не зміг виконати вимоги по капіталізації або порушував вимоги законодавства щодо відмивання грошей. Найбільший український банк ПриватБанк не виконав вимоги по збільшенню капіталу, але потрібний капітал надав йому уряд, попередньо викупивши його у державну власність за одну гривню.

     

    Державний борг

    •          Річний план зовнішніх запозичень не було виконано через відкладення реформ, необхідних для своєчасного отримання траншів від МВФ (отримано лише третій транш на суму 1,0 млрд дол. США) та кредиту від ЄС в рамках програми макрофінансової допомоги Україні (що очікувався у сумі 600 млн євро). Відновлення програми МВФ у вересні дозволило Міністерству фінансів розмістити п'ятирічні єврооблігації під гарантію уряду США на суму 1 млрд дол. США. Раніше уряд Японії надав Україні кредит на суму 300 млн дол. США. Крім того, було здійснено додатковий випуск деривативів в рамках реструктуризації боргу 2015 року (близько 431 млн дол. США).
    •          Валовий випуск номінованих у гривні ОВДП (без рекапіталізації) у 2016 році становив 37 млрд грн порівняно із 10,0 млрд грн у 2015 році через збільшення попиту. Крім того, Міністерство фінансів розмістило ОВДП в іноземній валюті на суму 3 млрд дол. США та 141 млн євро для погашення поточних зобов’язань. Уряд рекапіталізував ПриватБанк на суму 107 млрд грн, Ощадбанк та Укрексімбанк на 14,3 млрд грн та здійснив спеціальний випуск ОВДП для підтримки Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на 9,7 млрд грн.
    •          Fitch Ratings підвищило суверенний рейтинг України (довгострокові рейтинги дефолту емітента в іноземний та національній валютах - РДЕ) з CCC до B- зі стабільним прогнозом, в основному, завдяки відновленню програми МВФ та поліпшенню макроекономічної ситуації в країні.
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua