Друк

Публічні заходи

  • Круглий стіл: "Вплив регулювання на розвиток ринку електронних платежів в Україні: які перспективи?"

    22.11.2010

    22 листопада 2010 в конференц-залі Софіївський Гранд хол Готелю «Прем’єр Палас» відбувся круглий стіл на тему "Вплив регулювання на розвиток ринку електронних платежів в Україні: які перспективи?". На ньому були представленні результати дослідження системи регулювання електронних платежів в Україні, її впливи на конкуренцію в цьому секторі та економічний розвиток країни.

     

    В круглому столі взяли участь:

    • експерти Інституту економічних досліджень та політичних консультацій;
    • представники банків, інвестиційних, консалтингових та страхових компаній, бізнес-асоціацій, дослідницьких інституцій та експерти;
    • представники органів влади (Комітет Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності, Антимонопольний комітет України, Міністерство фінансів України, Комітет Верховної Ради України з питань європейської інтеграції, Національний Банк України, Міністерство економіки України).

      

    Аналітичний звіт для публічного обговорення можна скачати тут: Аналітичний звіт.

    Також можна ознайомитись з презентацією, де наведені основні тези та графіки дослідження.

     

    Резюме дослідження

    У 2010 році в Україні активізувалась робота щодо перегляду діючих регуляторних норм у сфері електронних платежів. Починаючи з квітня, Національний банк України (НБУ) прийняв ряд постанов, які значно посилюють його роль як регулятора електронних платіжних систем в країні. Також була прийнята Концепція впровадження нагляду (оверсайта) за платіжними системами. В кінці вересня Кабінет Міністрів прийняв постанову, якою зобов'язав підприємства, що працюють у сфері торгівлі і послуг населенню, забезпечити можливість платити за товари та послуги за допомогою спеціальних платіжних засобів (див. Розділ 3.2).

    Однак найважливіші зміни в чинне законодавство містяться в законопроектах № 6465 і № 6466, поданих у Верховну Раду в червні. Дані законопроекти, спрямовані на регулювання діяльності платіжних систем, і в разі їх прийняття можуть призвести до кардинальної зміни сформованого балансу на ринку роздрібних безготівкових платежів в Україні.

    Аналіз запланованих змін і змін, що вже відбулись, показав, що деякі з них можуть призвести до суттєвого обмеження конкуренції на ринку, що, в свою чергу, загальмує розвиток електронних платежів і негативно позначиться на економіці країни в цілому. Більш того, деякі з пропонованих змін не відповідають міжнародним зобов'язанням України, зокрема перед Світовою організацією торгівлі (див. Розділи 3.2.2 та 4.1.2).

    Проблемною, в першу чергу, є норма про обов'язкове здійснення клірингу тільки резидентом України, що прямо дискримінує міжнародних гравців і обмежує конкуренцію на внутрішньому ринку. Крім того, неврегульованим залишається питання щодо вартості такої ініціативи для економіки в цілому та джерел її фінансування. Також дуже спірною є пропозиція про передачу регуляторних повноважень щодо створення та контролю правил проведення операцій із застосуванням електронних платіжних інструментів колегіальному органу, в якому не забезпечено рівноправне представництво всіх учасників ринку електронних платежів. Ці ініціативи призведуть до створення штучних бар'єрів для конкуренції, що порушує права споживачів на отримання широкого спектру якісних платіжних послуг і прямо суперечить економічним інтересам країни.

    Якщо запропоновані законодавчі ініціативи будуть реалізовані, Україні не зможе повністю скористатися перевагами, пов'язаними з поширенням електронних платежів в економіці. Потрібно зазначити, що розвиток електронних платежів призводить до збільшення внутрішнього споживання, розвитку електронної комерції та туризму, підвищує ліквідність банківської системи, знижує витрати економіки на утримання платіжної системи, зменшує тіньову економіку і збільшує податкові надходження (див. Розділ 2). Більш того, електронні платіжні засоби можуть бути використані для ефективного вирішення соціальних завдань держави.

    Вивчення міжнародного досвіду розвитку електронних платежів (див. Розділ 4), специфіки ринку електронних платежів в Україні (див. Розділ 3.1) і поточного регулювання (див. Розділ 3.2) дозволяє нам запропонувати альтернативний варіант змін законодавства, що буде спрямований на отримання максимальних вигод від розвитку електронних платежів в країні (див. Розділ 5).

    Перший напрямок змін - це сприяння формуванню конкурентного середовища на ринку електронних платежів. Цей напрямок включає надання гарантій вільного доступу на ринок для платіжних систем та учасників платіжних систем, а також надання права для платіжних систем та учасників платіжних систем на вільний вибір механізму обробки платежів.

    Другий і третій напрямки - це боротьба з тіньовою економікою і скорочення готівкових платежів. Цьому може допомогти з зниження мінімального порогу для первинного фінансового моніторингу та контроль дотримання вимог, що стосуються встановлення електронних терміналів у роздрібній торговельній мережі. Фіскальні стимули для заохочення споживачів використовувати електронні платіжні засоби, а не готівку також можуть себе виправдати.

    Четвертий напрямок змін - вдосконалення механізму захисту прав споживачів на ринку електронних платежів. Важливим кроком у цьому напрямку може стати встановлення на законодавчому рівні обмежень щодо відповідальності за платежі, не авторизовані власником електронного платіжного інструменту. Крім того, необхідно}покращити інформування власників електронних платіжних засобів та встановити заборону на стягнення додаткових комісій з власників електронних платіжних засобів при розрахунках в роздрібно-торговій мережі. При розвитку операцій з кредитними картами покращення захисту споживачів щодо отриманих таким чином кредитів також повинно бути на порядку денному.

    Запропоновані законодавчі зміни дозволять поліпшити державне регулювання ринку, яке буде сприяти широкому поширенню безготівкових форм платежів серед компаній і населення. Також вони дозволять забезпечити надійний механізм нагляду над діяльністю учасників ринку, спрямований на максимальний захист прав споживачів у сферах якості послуг, захисту від шахрайства, максимально детальне інформування про умови використання платіжних інструментів і забезпечення права вільного вибору платіжної системи і платіжних інструментів.

    Категорія:  Круглий стіл
Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua