Коментар щодо проекту Податкової реформи Міністерства фінансів
Представлений Міністерством фінансів проект Податкової реформи передбачає зниження фіскального навантаження за рахунок суттєвого зменшення рівня оподаткування фонду оплати праці. Враховуючи високий та неконкурентний порівняно з іншими країнами, що розвиваються, поточний рівень ставок податків на працю в Україні (ПДФО та ЄСВ), таке рішення може стати поштовхом для зростання внутрішнього споживання та збільшення інвестиційної привабливості в нашій державі в середньостроковій та довгостроковій перспективі.Крім того, проектом передбачається уніфікація та суттєве зменшення кількості ставок основних бюджетоутворюючих податків (ПДВ, ПДФО), що сприятиме спрощенню їх адміністрування в Україні.
Разом з тим, відповідно до результатів липневого «Дослідження ділової думки» поряд із надмірним оподаткуванням, суттєвими перешкодами для ведення бізнесу та зростання виробництва в Україні є часті зміни у податковому законодавстві та високий регуляторний тиск. Більш того, у другому кварталі 2015 року у рейтингу перешкод зростанню виробництва фактор «несприятливий регуляторний клімат» випередив фактор «надмірного оподаткування».
Отже, запровадження рішення щодо зниження ставок є важливим, проте недостатнім для забезпечення бажаного економічного ефекту. Необхідним є вжиття комплексних заходів, які, серед іншого, мають включати запровадження мораторію на зміни податкового законодавства, розв‘язання системних проблем у сфері оподаткування (зокрема, щодо нерівномірного розподілу податкового навантаження між різними категоріями платників податків, неповного та невчасного відшкодування ПДВ, а також існування практики авансової сплати податків та зборів), а також зменшення адміністративного тягаря з метою створення сприятливого середовища для ведення бізнесу.
У другому кварталі 2015 року частка опитаних підприємств, що вважають перешкодою зростанню виробництва «надмірне оподаткування» склала 32,2%, «несприятливий регуляторний клімат» (високий регуляторний тиск, зміни в податковому законодавстві та корупцію) – 35%.