Консорціум #RRR4U 30 січня представив новий випуск Моніторингу виконання умов програми МВФ та допомоги ЄС у межах Ukraine Facility. Звіт продемонстрував суттєвий прогрес у виконанні зобов’язань Україною перед ключовими міжнародними донорами. Однак дотримання календаря впровадження зобов’язань погіршується, що може призвести до затримок у фінансуванні.
“Ми досягли історичного максимуму, оскільки успішно здійснили шостий перегляд Програми МВФ. Так далеко Україна ще не доходила. Це говорить про певну ефективність виконання нашої домашньої роботи. Однак питання, що далі, бо Україна не виконала два структурні маяки, які необхідні для сьомого перегляду Програми”, – заявив виконавчий директор Інституту аналітики та адвокації Юрій Ромашко.
20 грудня 2024 року рада директорів МВФ схвалила перегляд програми, після чого Україна отримала транш на 1,1 млрд дол. “Програма вже виконана на 63% за обсягом фінансування. В наступні роки ми будемо отримувати менше коштів. На2025 рік максимум, який ми можемо отримати, – 2,7 млрд дол., якщо виконаємо всі маяки”, – заявив експерт.
За результатами шостого перегляду програми з’явилися три нові структурні маяки: операційна стратегія для регулятора ринку цінних паперів, мінімізація операційних ризиків фінансових установ і оцінка діяльності НКРЕКП. При цьому Україна не виконала два зобов'язання, по яким дедлайн сплив 31 грудня. “Нас чекає непростий сьомий перегляд Програми у березні, оскільки ми не скасували “правки Лозового” і не створили Вищий адміністративний суд. Ці структурні маяки вже переносилися декілька разів”, – попередив експерт. Сьомий перегляд може принести $900 млн від МВФ до бюджету.
На відміну від програми МВФ експерти не зафіксували жодного невиконаного зобов'язання за планом Ukraine Facility, хоча і тут були складнощі. “В 2024 році Україна успішно впоралась із виконанням свого домашнього завдання і змогла отримати 16,1 млрд євро до бюджету. У 2025 році, якщо добре виконуватимемо и передбачені індикатори, зможемо отримати 12,5 млрд євро”, – заявила експертка проєктів DiXi Group Альона Корогод.
Після виконання індикаторів третього кварталу Єврокомісія виплатила транш на 4,1 млрд євро тільки в середині грудня. “Ми їх отримали із затримкою, оскільки індикатор 4.4, що передбачав зміни до Кримінального і Кримінально-процесуального кодексів, був виконаний невчасно”, – зазначила експертка. За її словами, оскільки ЄС ще не затвердив механізм часткової оплати за виконані індикатори, ми отримали всю суму, попри виконання цього індикатору із затримкою.
Мінекономіки 23 січня відзвітувало ЄС про виконання 13 індикаторів, необхідних для отримання чергового траншу на 3,5 млрд євро. “Зараз ми подали до Єврокомісії звіт, що ми виконали всі індикатори 4 кварталу. Сподіваюсь, від неї буде позитивна оцінка. Тоді це буде перший випадок за багато років, коли Україна пообіцяла щось і виконала “слово в слово”, – заявив перший заступник міністра економіки Олексій Соболев.
Фінансування ЄС та МВФ – це не єдині джерела західних коштів для бюджету. «Програма МВФ – це термін року-2023 для іноземного фінансування України. План України - це термін року-2024. А 2025 рік - це, передусім, механізм фінансування ERA. Це ті 50 млрд дол., які Україна отримає від країн G7 за рахунок доходів від заморожених російських активів”, – зазначив економіст Центру економічної стратегії Максим Самойлюк.
Де-юре це будуть умовні боргові зобов’язання, де-факто – грант. “Цього року ERA покриє більшу частину нашої потреби у фінансуванні. І незважаючи на всі геополітичні і військові виклики, які стоять перед Україною, з бюджетної точки зору ми входимо в рік в більш стійкій позиції, ніж ми входили в 2024-й”, – зазначив Максим Самойлюк.
Потреба у фінансування цьогоріч становить $38 млрд, з яких 2,7 млрд дол. очікується від МВФ, а 13,1 млрд дол. – від ЄС за Ukraine Facility. Решту потреби у 22,2 млрд дол. покриють майже повністю за рахунок ERA, загальний об'єм якої 50 млрд. Із них 1 млрд від США надійшов в бюджет ще в 2024 році. ЄС виплатив перші 3 млрд євро за цим механізмом в січні 2025 року. “Кошти ERA необхідно використовувати розумно та зберегти запас міцності на 2026-2027 роки. Якщо в 2025 рік ми входимо з певною бюджетною стійкістю, що буде надалі, зараз не може сказати ніхто”, – наголосив Максим Самойлюк.
Олександра Бетлій, провідна наукова співробітниця Інституту економічних досліджень та політичних консультацій,вважає, що значне фінансування заважає ухвалювати складні рішення. “Є ризик, що буде складніше ухвалювати важливі рішення і по МВФ, і по Ukraine Facility саме через те, що “не настільки критично нам потрібні гроші”. Але без коштів і активної програми МВФ, яку ми виконуємо, нам буде дуже складно отримати фінансування на 2026 рік”, – попередила вона.
В рамках підготовки моніторингу експерти проаналізували кроки уряду зі впровадження реформи системи управління публічними інвестиціями (УПІ), яка покликана збільшити ефективність витрачання коштів державного та місцевих бюджетів, а також державного сектору економіки. “Система управління публічними інвестиціями має бути пов’язана з середньостроковим бюджетним плануванням. Чотири структурні маяки МВФ та два індикатори Плану України говорять про цю реформу”, – зазначила Олександра Бетлій.
В 2024 році уряд ухвалив кілька постанов зі впровадження реформи УПІ. Зокрема, створив Стратегічну інвестиційну раду, критерії відбору проєктів, зробив перший підхід до формування Єдиного проєктного портфеля. Із понад 700 зібраних проєктів вартістю близько 3 трлн грн на цей рік було обрані лише деякі через обмежене фінансування. “Пріоритезація потрібна, бо проєктів занадто багато і потреби дуже великі. Було вибрано 90 проєктів. В бюджеті на це закладено 36 млрд грн. А необхідне додаткове фінансування у понад 200 млрд грн очікується від МФО, зокрема Світового банку та Європейського інвестиційного банку», – каже експертка. Всі ці проєкти оприлюднені на цифровій платформі відновлення DREAM.
В Мінекономіки визнали, що спроможність громад готувати проєкти із якісним ТЕО дуже низька, а дуже багато проєктів внесені в Єдиний портфель проєктів лише у формі “концептів”. “ У цьому році запускаємо Project Preparation Facility, тобто групи консультантів і спеціальні механізми, які будуть допомагати готувати проєкти, які є пріоритетними”, – анонсував Олексій Соболев.
У наступному бюджетному сезоні уряд буде ранжувати проєкти відповідно до плану Ukraine Facility. “ Це найбільш системний документ економічного розвитку, який підкріплений не лише українським бажанням, але й грошима. Донори готові фінансувати ці проєкти”, – наголосив він.
Олександра Бетлій додала, що для успішної реалізації інвестиційних проєктів у сфері відбудови, нагально важливо не лише підвищити спроможність громад з підготовки проєктів, але й переглянути законодавство у сфері будівництва.
Завідувач сектором з питань управління публічними інвестиціями Мінфіну Ярослав Ташута відзначив, що останні зміни до Бюджетного кодексу започаткували об’єднання бюджетного планування і інвестиційної складової. “Все буде публічно, прозоро, всі будуть бачити, що відбувається з проєктами, яким чином фінансується, яким чином ухвалюються рішення щодо тих чи інших проєктів. Це дозволить підійти до питання публічних інвестицій комплексно”, – пообіцяв він.
В парламенті назвали зміни в Бюджетний кодекс щодо управління публічними інвестиціями найскладнішим бюджетним маяком МВФ. Ці зміни деполітизували процес відбору проєктів як всередині уряду, так і з боку депутатів. “Не всі депутати користувалися своїми повноваженнями добросовісно і часто вони використовувалися для лобіювання своїх інтересів. Не завжди це корупційні інтереси, іноді це політичний лобізм в інтересах свого округу. І найчастіше ці об’єкти ставали потім недобудовами, якщо депутат на наступний рік не доб’ється продовження такого фінансування”, – розповіла голова комітету з питань бюджету Верховної Ради Роксолана Підласа.
За словами Роксолани Підласи, МВФ виступив проти участі народних депутатів у розподілі інвестиційних проєктів, оскільки “це політизує процес і знижує його прозорість”. Представниця представництва МВФ в Україні Прішила Тофано підтвердила, що зміцнення інституцій – їх перочерговий пріоритет: “Коли відбудова розпочнеться по-справжньому, сподіваюся, що незабаром, тоді простір для фінансової невідповідної поведінки буде зростати. І завдання – запобігти цьому”.
Важливо мати стратегію, яка пріоритезує правильні проєкти для громад. “На нашій наступній місії в кінці лютого ми будемо оцінювати стан впровадження плану дій стосовно реформи системи управління публічними інвестиціями. Ми будемо обговорювати нові маяки, ключові пріоритети в процесах портфелю єдиних проєктів, зміцнення середньострокової бюджетної рамки”, – анонсувала Прішила Тофано.
Більше деталей у матеріалі за посиланням https://rrr4u.org/analytics/monitoryng-vykonannya-programy-mvf-ta-dopomogy-yes-sichen-2025/
Переглянути відеозапис https://www.youtube.com/watch?v=yj1rnmQiyqI
Підготовка Моніторингу та цей захід відбулися за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”.
Модерував дискусію голова правління Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ігор Бураковський.
RRR4U (Resilience, Reconstruction and Relief for Ukraine) — це консорціум чотирьох українських організацій громадянського суспільства: Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, Інститут аналітики та адвокації, DiXi Group.