В рамках проєкту “Контроль витрат на відновлення”, який впроваджує ІЕД, громадські активісти моніторять і виявляють порушення при ремонті та відбудові постраждалих від війни об’єктів по всій Україні. Але їхні дописи у соцмережах, особливо якщо йдеться про невеликі населені пункти, отримують низькі охоплення і не створюють резонанс. Це можна і потрібно змінити.
Нещодавно відбувся тренінг “Як ефективно комунікувати моніторинг відбудови”, де комунікаційниця ІЕД Олена Шкарпова та засновниця ГО “Сміливий Ірпінь” Михайлина Скорик-Шкарівська розповіли про основні правила комунікації для невеличких локальних громадських організацій.
ГО “Сміливий Ірпінь” об‘єднує активних громадян та волонтерів Ірпінської громади. Команда адмініструє фейсбук-сторінку “Сміливий Ірпінь” та громадський паблік Irpin Daily, що має понад 37 тисяч підписників. Зараз команда займається моніторингом проєктів відбудови у власному місті.
Наводимо покрокову інструкцію з виступу Михайлини Скорик про те, як стати інформаційно помітним у своєму місті та привернути увагу влади та ЗМІ до проблем містян. А також презентацію основних принципів комунікації від Олени Шкарпової (за посиланням).
- Створіть власний інформаційний майданчик
- Якщо у вашій команді є люди, які вміють робити контент, і ви хочете бути впливовими на локальному рівні, ви можете започаткувати своє медіа. Його не обов’язково реєструвати. Головне – щоб його читали. Якщо людям воно буде цікаве, ви розширите свою базу впливу.
- Це може бути громадський паблік активістів в соціальних мережах, зокрема і у Фейсбуці, або власний сайт. Ваша громадська організація може налагодити контакти з місцевими групами, щоб міські пабліки в соцмережах, зокрема в Телеграмі, посилалися на ваші публікації.
- Якщо вас почали републікувати і цитувати інші ЗМІ, це добре. Оскільки коли про вас також читають в інших медіа, це викликає в читачів більше довіри до вас, ніж коли ви пишете лише від свого імені. Тому створюйте контент, який буде добре розходитися, чи стане вірусним.
- Публікуйте у власному медіа простий контент, який “чіпляє”
- Пишіть про “прості” речі, які хвилюють мешканців громади. Ви можете публікувати як здобуту самостійно інформацію про події у вашій громаді, так і фотоматеріали й інформацію, яку вам надсилають ваші друзі, однодумці чи небайдужі мешканці громади
- Відслідковуйте коментарі читачів під вашими публікаціями в соцмережах: ці люди, якщо вони дотичні до ваших історій, можуть в подальшому стати коментаторами чи експертами у ваших нових текстах, або надавати цікаву та важливу інформацію для нових історій.
- Створюйте текстовий та відео-контент, який “чіпляє”. У сфері відбудови тексти-«чіплялки» пишуться через акценти на кошторисі, сумах витрат чи порушеннях. Наприклад, тема відбудови в цілому не дуже цікавить жителів, але їх можуть цікавити, наприклад, такі питанн, як чому їх будинок відбудовують повільно, або наскільки якісно проводяться роботи. Зворотний відгук читачів підвищує коментованість і охоплення допису в соцмережах.
- Позитивний контент також, на жаль, не завжди цікавий читачам. Тому історію відбудови варто розповідати із фокусом на проблему, людей чи пошкоджений будинок. Можна з різних точок зору комунікувати її для мешканців будинку, місцевої влади, місцевих ЗМІ та національних ЗМІ.
- Будьте публічно активними
- Працюйте не тільки онлайн, але й виходьте в офлайн з адвокаційними кампаніями на захист чи просування важливих для вас тем. Будьте видимими, щоб на результати вашої роботи звернули увагу депутати місцевої ради, посадові особи виконкому і керівники комунальних установ.
- Будь-який громадян може домогтися виступу на сесії міськради і озвучити проблему, яку хоче “підсвітити”. Як приклад, ГО “Сміливий Ірпінь” піднімав на сесії проблему бар’єрності.
- Фактор накопичення контенту та вашої присутності в публічному просторі працює на збільшення вашої впізнаваності. Що більше вас будуть бачити, читати вас і про вас, бачити результати вашої роботи, то більше вам будуть довіряти.
- Створіть свій унікальний імідж
- Розробіть впізнаваний логотип. Це одноразові витрати на дизайнера, які принесуть довгострокову вигоду. Маркуйте вашим брендом ваші ексклюзивні фотографії.
- Впізнаваності допомагають ваш логотип, обраний вами стиль, колір, шрифти, візуалізація – все це дуже важливе, оскільки дозволяє вам відрізнятися від інших. Якщо ви хочете бути організацією зі своїм впізнаваним обличчям, ви маєте зпозиціонувати себе, мати власний бренд. Якщо ви брендуєте свої комунікації в соціальних мережах, це добре працює.
- Якщо ви ведете декілька проєктів, то створення окремого стилю і комунікації для кожного з них дозволяє не загубитися конкретному проєкту в інформаційному потоці навіть вашої діяльності, сприяє більшій цитованості цього проєкту і більшій помітності для інших медіа.
- Не дозволяйте обмеженому фінансуванню зупинити вас.
- Підготовку перших дописів в соцмережах чи перших статей можете делегувати професійним журналістам та СММ-никами, а потім по аналогії продовжувати писати схожі тексти.
- Робота професійного оператора дорого коштує, але можна запланувати зйомку декількох сюжетів за один виїзд чи наймати блогерів, які вміють знімати пристойної якості відео на фотоапарат чи смартфон та монтувати відео.
- Можна шукати партнерів в своєму регіоні, який надавати матеріали для написання/зйомки власних історії. Сміливий Ірпінь співпрацював з Суспільним і Вікном Відновлення.
- Навчіться інструментам штучного інтелекту, зокрема ChatGPT, для підвищення ефективності.
- Комунікуйте із зовнішнім світом
- Відповідайте на дзвінки центральних медіа, надавайте коментарі по темі, якою займаєтесь. Якщо ви робите це регулярно, ЗМІ вносять вас в свою базу експертів. Національним медіа потрібні експерти по різним містам. Це допомагає вибудовувати стосунки з журналістами.
- Пояснюйте місцевій владі, що громадський моніторинг є частиною цивілізованої відбудови. Що ви фіксуєте всі порушення, щоб об’єктивно описати процес відбудови, а не лише задля критики місцевої влади. Для цього спілкуйтеся зі всіма стейкхолдерами: з виконавцями робіт, з місцевою владою, з місцевими мешканцями. Якщо ваше ГО отримує фінансування за одним із європейських грантів, нагадуйте чиновникам, що саме Європа фінансує цю відбудову.
- Комунікація дозволяє вибудувати кращі робочі стосунки на локальному рівні і краще пояснити місцевій владі що ви робите. Ваша задача показати, що ви хочете покращити якість відбудови чи вирішити іншу важливу для громади проблему, а не просто відпрацювати грант.
- Пам’ятайте: для людей важливіше як швидко відбудують їх житло, а не рівень корупції під час відбудови, тому вони обурюються, що антикорупційні розслідування зупиняють будівництво. Намагайтеся витримати складний баланс між інтересами громади і її окремих мешканців.