Друк

Новини інституту

  • Формула успіху: Як побудувати ефективний процес відбудови зруйнованих війною об’єктів в українських громадах

    19.03.2024

    За два роки повномасштабної війни українська громадськість довела свою спроможність та ефективність завдяки активному долученню до процесів відбудови країни. Громадські організації допомагають органам влади напрацьовувати рішення і політики, беруть участь у впровадженні цих рішень та безпосередньо у втіленні проектів відбудови та відновлення, розробляють інструменти моніторингу тощо. Як зазначила провідна експертка ІЕД Олександра Бетлій, в Україні громадськість виконує роль не лише watchdogs, а й активних учасників процесів відновлення.

    Сьогодні ми маємо приклади створення та успішного використання онлайн-платформ, діджитал-інструментів, які використовуються у процесах відновлення зруйнованих об’єктів. Водночас, багато громад досі потребують як онлайн-, так і офлайн- механізмів для участі недержавних установ, бізнесу та громадян в організації відновлення зруйнованих об’єктів, або заміни їх на нові або альтернативні.

    Ці питання обговорювалися під час круглого столу «Ефективна відбудова: як громадськість та влада шукають спільну мову. Кейси Київщини та Миколаївщини».

    Контроль за використанням коштів: приклад Київщини

    Київська область стала флагманом залучення громадськості до контролю за використанням коштів на відновлення пошкоджених та зруйнованих війною об’єктів. Інститут аналітики та адвокації та  ГО «Центр досліджень фіскальної політики» у співпраці з місцевою адміністрацією створили діджитал-інструмент для прозорості та підзвітності процесу відбудови. Це інтегративний дашборд, який включає в себе декілька блоків: карта області, фінансування об’єктів протягом певного періоду і в розрізі типів видатків. Дашборд містить інформацію щодо видатків з державного бюджету, зокрема, можна відслідкувати, з яких бюджетних програм відбувалося фінансування, кількість об’єктів, яка загальна сума, хто найбільший отримувач коштів.

    Так, на 1 січня 2024 року в області ідентифіковано понад 2 тисячі об’єктів на загальну суму 4,531 млрд грн (540 млн грн – це кошти донорів).

    Зручність цього діджитал-інструменту полягає в тому, що він дозволяє відслідкувати кожен об’єкт відновлення – школу, житловий будинок, об’єкт інфраструктури тощо.

    Як зазначив голова правління ГО «Центр досліджень фіскальної політики» Віктор Мазярчук, створення такого інструменту було б неможливим без тісної співпраці з органами місцевої влади, зокрема, Київською обласною військовою адміністрацією. «Це неоціненна допомога, адже необхідно чітко і якісно верифікувати дані. Без влади цього зробити неможливо».

    …плюс законодавство

    Співпраця та синергія всіх сторін, зацікавлених в ефективному відновленні та відбудові країни, неможлива без чіткого законодавчого забезпечення залучення громадськості до процесів відбудови.

    Зокрема, сьогодні на рівні закону закріплено участь громадськості у комісіях при органах місцевого самоврядування, які займаються питаннями нарахування компенсацій громадянам за пошкоджене та зруйноване житло. 30% членів таких комісій мають складати саме представники громадськості. Як повідомила голова парламентського комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олена Шуляк вже зараз участь громадськості приносить позитивні результати, зокрема, у виявленні та припиненні різноманітних махінацій.

    Участь громадськості також передбачена при розробленні програми комплексного відновлення (ПКВ) територіальної громади – стратегічного документу, що регламентує майбутній розвиток громади.

    «Для нас дуже важливо, щоб на етапі розроблення ПКВ максимально долучалися мешканці громади, експертне, фахове середовище і представники бізнесу», - зазначила Олена Шуляк.

    Вона також проанонсувала майбутній «закон про DREAM» - законопроект про основні засади та принципи відновлення та відбудови України, який зараз перебуває на стадії розробки.

    … мінус проблеми

    Очевидно, що залучення громадськості до процесів відбудови не завжди проходить гладко, і для цього є свої причини – брак фаховості, нерозуміння пріоритетів та можливостей, відсутність координації громадських організацій чи активістів з місцевими органами влади та між собою, або навіть просто банальна відсутність самої активної громадськості.

    З такими проблемами, зокрема, стикнулися у деяких громадах Миколаївської області – прифронтового регіону, який щоденно страждає від ворожих обстрілів. Близькість до ліній фронту є причиною складнощів з довгостроковим плануванням відновлення, адже передбачити, який об’єкт буде зруйновано у наступні дні або години – неможливо.

    Як показує приклад Миколаївщини, не завжди громадськість зацікавлена, ба більше – не завжди може долучитися до вирішення проблем. Експерт ГО «Проти корупції» Юрій Путря розповів, що серед місцевого населення дуже малий відсоток поінформованості про програми комплексного відновлення, про можливості залучення коштів (хоча з плином часу частка таких людей трішки підвищується). За словами фахівця, населення відчуває потребу в комунікаторі – організації, яка викликає довіру.

    Каменем спотикання на шляху побудови ефективних процесів відновлення стає також банальне фінансове забезпечення працівників місцевого самоврядування. Заробітна плата у розмірі 6,5 тисяч гривень у поєднанні з величезним обсягом задач не може бути мотивацією для ефективної роботи як локальних чиновників, і так само привабливою перспективою на майбутнє для громадських активістів.

    Звісно, у кожному регіоні, у кожній громаді є люди, які незважаючи на всі ці перешкоди намагаються максимально налагодити процеси відбудови. Проте системна проблема залишається невирішеною.

    Швидкі рішення

    У ході круглого столу учасники також обговорили можливі варіанти вирішення нагальних проблем. Зокрема, народна депутатка Інна Совсун зазначила, що питання відновлення шкільної освіти офлайн є одним з найгостріших саме зараз. Адже, враховуючи перехід учнів на дистанційне навчання ще у 2020 році, під час пандемії ковіду, у нас росте покоління дітей, які ніколи не ходили у звичайну школу.

    «Нам треба фіксувати увагу не на відбудові конкретних закладів освіти, а на відновленні навчального процесу, тому що це найголовніше», - наголосила депутатка, зауваживши, що для офлайн-навчання можливо використовувати не лише будівлі шкіл, а й інших установ, які мають придатні приміщення та укриття.

    За словами в.о. Директора Центру ФГО ЗУО Снігурівської міської ради Миколи Предчука, у Снігурівській громаді, незважаючи на близькість до лінії фронту, намагаються облаштувати підземні приміщення, щоб забезпечити офлайн-навчання дітей хоча б у мінімальному форматі.

     

    Більше про проблеми, рішення та перспективи участі громадськості у процесах відбудови України, нові та майбутні інструменти для моніторингу, залучення експертизи, консолідацію зусиль громадських організацій, влади, міжнародних установ – дивіться у записі нашого круглого столу «Ефективна відбудова: як громадськість та влада шукають спільну мову. Кейси Київщини та Миколаївщини» (посилання).

    role_CSOs_Бетлій.pdf

    2024-03-18_Kyiv_region_Renovation_Мазярчук.pdf

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua