Друк

Новини інституту

  • Історії відбудови: ризик завищених витрат

    21.09.2023

     

     

    Афганістан. Відбудова під час війни з Талібаном.

    Ірина Коссе, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій

    Зусилля США по відбудові економіки Афганістану стикались з корупцією в афганському уряді та непрозорим витрачанням коштів. В ЗМІ з’являлись повідомлення про нестримну корупцію та випадки, коли фінансування США перенаправлялося талібам та іншим повстанським або злочинним групам. В офіційних повідомленнях уряду США також критикувалося  витрачання коштів розвитку USAID через його спрямування не на ті проєкти та неефективність.

    На початку відбудови USAID займався будівництвом доріг, шкіл та клінік, а моніторинг полягав лише у базовому нагляді за контрактом: інспектори USAID відвідували будівельні майданчики для перевірки використання належних матеріалів лише у відповідь на проблеми зі звітністю, а не в межах систематичного моніторингу. З часом напрямки роботи USAID розширились, а моніторинг став більш системним.

    Один з найбільш помітних скандалів був пов'язаний з корупцією компанії Louis Berger Group під час будівництва шосе Кабул-Кандагар. Цей проєкт був частиною фінансованої USAID Програми відновлення економічних об'єктів та послуг (Rehabilitation of Economic Facilities and Services Program) – амбітних зусиль, спрямованих на розбудову інфраструктури, підтримку державних послуг та нарощування потенціалу в афганському будівельному секторі. Звинувачення проти підрядника включали підкуп іноземних чиновників і обман уряду США шляхом виставлення рахунків за завищеними ставками. Судовий процес тривав до 2015 року, коли колишній голова та головний виконавчий директор Louis Berger Group визнав себе винним у змові з метою обману USAID.

    Контракт з Louis Berger був укладений USAID в жовтні 2002 року. До того часу Louis Berger мала історію реалізації невеликих проєктів розвитку за підтримки міжнародних донорів по всьому світу. Початкова вартість проєкту становила 210 млн дол. США, але зміни в контракті швидко збільшили витрати до 665 млн доларів. Програма включала контракт на проєктування та управління будівництвом дороги Кабул-Кандагар — ключового коридору, необхідного для військової кампанії.

    Юридичні проблеми Louis Berger почалися в 2006 році, коли колишній співробітник бухгалтерії подав позов проти компанії.

    В результаті розслідування двоє співробітників відділу бухгалтерського обліку Louis Berger визнали, що фірма помилково завищувала ставки накладних витрат за контрактами, що підлягають відшкодуванню, і виставляла рахунки уряду США за цими шахрайськими ставками. Бухгалтери також визнали, що класифікували нефедеральні накладні витрати як федеральні накладні, та інші порушення.

    Після комплексного розслідування Міністерства юстиції США та численних судових розглядів, які розкрили масштабне шахрайство, Louis Berger погодилась виплатити 69 млн доларів у 2010 році. У травні 2015 року колишнього голову правління та генерального директора Louis Berger Деріша Вольфа оштрафували на 4,5 млн доларів і засудили до одного року домашнього ув'язнення після того, як визнав себе винним у змові з метою шахрайства USAID. Потім у липні 2014 року компанія визнала порушення Закону США про корупцію за кордоном шляхом підкупу іноземних чиновників у різних країнах і виплатила додаткові 17 млн доларів.

    У рамках врегулювання з урядом США Louis Berger і USAID уклали трирічну адміністративну угоду. Спеціальна угода зазначає, що хоча федеральні правила закупівель забезпечили підставу для відсторонення Louis Berger, USAID визначило, що призупинення або відсторонення «наразі не є необхідними». Louis Berger продовжила співпрацю з USAID.

    Таке рішення USAID було особливо резонансним з огляду на інші гучні випадки шахрайства за участю USAID та його партнерів-виконавців.

    Так, у грудні 2010 року USAID відсторонило компанію AED після розслідування фінансових витрат у Пакистані та Афганістані. Аудит виявив «докази серйозних корпоративних порушень, безгосподарності та відсутності внутрішнього контролю». У цьому випадку AED було заборонено отримувати нове фінансування від USAID  під час розслідування, і, оскільки її основний потік доходу був під загрозою, компанію зрештою придбала інша компанія FHI.

    В 2015 році USAID відсторонила компанію IRD за невірне витрачання коштів.

    Так, приклад з компанією Louis Berger показує, що залучення міжнародних компаній для відбудови країни не гарантує від зловживань та потребує системного та прозорого моніторингу всієї діяльності з відбудови як з боку уряду, так і з боку громадянського суспільства.

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua