Друк

Новини інституту

  • Історії відбудови: ризик нереалістичних початкових планів проєктів відбудови, заниження витрат та термінів

    16.08.2023

    2010 рік. Гаїті. Землетрус. ООН, Світовий банк, США, ЄС та інші країни допомагають.

    Ірина Коссе продовжує описувати ризики відбудови.

    Американці серед інших проєктів запланували побудувати новий порт в коридорі Кап-Аїтьєн та відновити старий порт Кап-Аїтьєн. Планувалося, що новий порт коштуватиме 67,6 млн дол. США, а будівництво розпочнеться в серпні 2011 року та завершиться у вересні 2015 року. На відбудову старого порту виділили 5 млн доларів і роботи планували завершити в березні 2014 року.

    Одразу напишу результати, а потім причини. Від будівництва нового порту довелось відмовитись, бо він виявився значно дорожчим, ніж планувалось. Зате встигли витратити 4,2 млн доларів на проєктні роботи. Відбудова старого порту досі триває. Сума з 5 млн доларів зросла до 34,2 млн. Станом на вересень 2022 року були завершені лише підготовчі роботи, саме будівництво не почалось. Кінцевий термін будівництва – грудень 2024 року.

    Що ж сталося?

    Для нового порту провели ТЕО, яке виявило, що план будівництва нового порту був «нежиттєздатним з низки технічних, екологічних та економічних причин» - цитата зі звіту аудиторів Конгресу США. ТЕО також порахувало, що вартість такого будівництва буде 109-183 млн дол., що значно перевищує виділений бюджет. Тому проєкт закрили, витративши гроші на ТЕО, а решту грошей розподілили між іншими проєктами. І це правильно, краще вчасно зупинитись.

    Після того, як від планів побудувати новий порт відмовились, бюджет на відбудову старого порту зріс з 5 до 70,5 млн доларів, а відбудова вже передбачала більш серйозне оновлення портової інфраструктури. Проте в 2018 році USAID/Haiti відмінив будівельні тендери, оскільки отримані пропозиції були значно дорожчими за бюджет, а уряд Гаїті не був готовий вкладати свої гроші в проєкт. Тому в 2019 році проєкт звузили, викинули з нього відбудову пірсів та інших споруд у воді, що означало додаткові витрати на новий дизайн. Станом на вересень 2022 року на проєктування вже витратили 8 років та 14,6 млн доларів. В листопаді 2022 року місцеві чиновники перенесли старт будівельних робіт через питання безпеки. Кінцевий термін – грудень 2024 року та вартість – 19 млн доларів.

    Крім цих витрат USAID вже витратила 534500 доларів на знос занедбаних портових споруд, будівництво більшого контейнерного майданчика, мощення доріг, будівництво та ремонт офісних приміщень для Національної адміністрації порту, встановлення портового освітлення тощо.

    Американські аудитори відзначають, що більшість інфраструктурних проєктів в Гаїті не досягли поставлених задач – за обсягом, коштом чи термінами. А заниження витрат та термінів було основним недоліком початкових планів, на яких базувався розподіл коштів на відбудову. 

     

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua