ІЕД спільно з партнерами та учасниками Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю» здійснив другий громадський моніторинг перетину кордону в умовах воєнного стану “НАШ КОРДОН” за грудень 2022 року. Мета моніторингу – отримання зворотного зв’язку від громадян та бізнесу щодо задоволеності послугами під час перетину кордону та формування відповідних рекомендацій.
Головне з результатів:
Найбільша частка, а саме 22,2% респондентів перетинали кордон у грудні на КПП «Краківець - Корчова». На інші пункти пропуску прийшлося від 13,9% до 5,6%.Найчастіше у грудні респонденти перетинали кордон автобусом (50%) та на авто (36%).
У грудні випадки максимального часу проходження кордону більш тривалі з іноземного боку у порівнянні з аналогічними випадками з українського боку. Зокрема, на перетин держкордону у грудні респонденти витрачали у середньому 42 хв на пункті пропуску в Україні, 60 хв - перед пунктом пропуску в Україні, 47 хв - на пункті пропуску іноземної держави й 75 хв - перед пунктом пропуску іноземної держави.
Загалом середній час очікування на кордоні за останні 4 місяці зменшився. Зокрема, на перетин кордону з двох боків респонденти у середньому витрачали 3 год 42 хв у грудні (у вересні було 4 год 32 хв, у жовтні - 4 год 9 хв, у листопаді - 3 год 51 хв.
Основні проблеми при перетині державного кордону з точки зору пасажирів: наявність черг при перетині кордону - 39%, проблема повільної роботи працівників - 22%, відсутність місць для прийому їжі – 17%.
Щодо умов перебування на кордоні, то лише 34% опитаних зазначили, що на пункті пропуску наявний туалет, який працює, 18% відзначили наявність навісу від сонця/дощу, 12% побачили Duty Free, 7% зазначили про наявність місць для сидіння.
У грудні переважна більшість оформлень товарів здійснювалась на кордоні Україна/ЄС, через що збільшено навантаження на більшість МПП західного кордону. Основні напрямки експорту: країни ЄС, зокрема, Литва, Латвія, Естонія.
Перешкоди, з якими стикались експортери та імпортери під час оформлення товарів:
- Нестача кваліфікованих кадрів на митниці
- Черги на кордоні/значний час очікування на пунктах пропуску
- Почастішали додаткові митні огляди однорідних товарів (повторне зважування вантажу)
- Зловживання при ввезенні гуманітарної допомоги
- Випадки непрозорого визначення митної вартості
- Різке зростання кількості заблокованих податкових накладних (з 2-5% до 70%)
- Втрати при здійсненні валютних операцій внаслідок відмінності офіційного курсу гривні НБУ та в комерційних банках
- Низька якість і швидкість роботи Держпродспоживслужби через її неповноцінну цифровізацію
- Збільшення вартості послуг з перевезення вантажів з боку українських компаній внаслідок відсутності конкуренції й особливостей доставки в один бік/
- Повідомлення про випадки корупції для «пришвидшення» проходження митних процедур