Інститут економічних досліджень та політичних консультацій випустив третє Щомісячне опитування підприємств «Український бізнес під час війни» за липень 2022 року. Метою проєкту є швидкий збір інформації про поточний стан економіки на рівні підприємства.
Результати опитування показали, що на фоні зменшення рівня невизначеності як в середньо-, так й в короткострокових перспективах, виробничі очікування бізнесу покращуються. Зокрема, частка респондентів, що повідомили про зменшення виробництва, знизилась із 44,9% у червні до 27,5% у липні. Майже вдвічі знизився й відсоток тих, хто що планує його скорочення: із 14,0% у червні до 8,7% в липні.
Зростає частка тих підприємств, які починають використовувати свої виробничі потужності ближче до довоєнних обсягів та очікують нових замовлень. Зокрема, у липні 36% підприємців почали працювати майже на повних обсягах виробництва (у травні було 17%, у червні – 30%).
Також із 17,8% до 9,4% зменшилась частка опитаних, які вважають, що кількість замовлень зменшиться. Натомість відсоток тих, у кого кількість замовлень зросла, збільшився з 14,4% до 17,0%.
Щодо зайнятості, то відсоток тих, хто очікує зменшення кількості працівників в липні знизився до 14,0% (у червні було 5,3%). З 21,6% до 15,8% зменшився відсоток представників бізнесу, які повідомили про збільшення кількості співробітників у вимушених відпустках.
Результати свідчать, що підприємства відновлюють запаси сировини й матеріалів, хоча ціни на них залишаються великою проблемою для підприємців. Зокрема, частка опитаних, що повідомили про збільшення запасів сировини за минулий місяць, збільшилася з 6,9% до 7,8%, тоді як із 46,9% до 36,0% зменшилась частка тих, що вказав на їх скорочення.
Серед головних перешкод для керівників підприємств у липні були зростання цін на сировину або матеріали (62%), складнощі з перевезенням товарів Україною (47%), а також зменшення попиту на продукцію або послуги (36%). Водночас про проблеми з корупцією заявило лише 5% опитаних.
Водночас як показало опитування, відсоток, тих, хто очікує покращення загальноекономічного середовища на наступні 6 місяців зменшився з 46,1% до 34,2%. А от частка тих, хто вважає, що протягом майбутніх пів року загальноекономічне середовище не зміниться, збільшилась майже вдвічі, із 25,4% до 42,5%.
Також бізнес став гірше оцінювати державну політику. У липні 2022 року лише 10% представників бізнесу оцінили цю політику позитивно (у травні це було 19% та у червні - 16%). На думку наших експертів, це означає очікування чітких сигналів від держави щодо ключових правил економічного устрою під час війни.
Опитування проводитися із застосуванням підходу кон’юнктурних досліджень (або Business Tendency Survey), коли в основі оцінки ситуації лежать узагальненні судження і очікування основних економічних агентів – підприємців та керівників підприємств щодо ситуації на їхньому підприємстві.
Польовий етап третього опитування проходив у липні 2022 року. Підприємства порівнювали ситуацію відповідно до результатів липня 2022 з червнем 2022 (там де це було окремо зазначено) з довоєнним часом (період до 24 лютого 2022 року). Респонденти давали прогноз на 1-2 місяці роботи підприємства.
Звіт підготовлено в рамках проєкту «За чесну та прозору митницю», який фінансується Європейським Союзом та співфінансується МБФ «Відродження» та благодійним фондом ATLAS Network (CША). Її зміст є виключною відповідальністю ГО «Інститут економічних досліджень та політичних консультацій» і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу, МФ «Відродження» чи ATLAS Network.