Друк

Новини інституту

  • Ірина Коссе: єдиний спосіб поновити експорт — розблокувати чорноморські порти України

    18.05.2022

    Наразі Україна не може вирішити свою головну логістичну проблему — вивезти зерно на експорт — за допомогою залізничного чи автомобільного транспорту. Єдиний спосіб поновити український експорт на довоєнному рівні — це розблокувати чорноморські порти України.

    Про це заявила старша наукова співробітниця ІЕД Ірина Коссе під час дискусії «Економіка війни: огляд травня та фокус на інфраструктуру». 

    За словами експертки, російські війська заблокували майже всі морські порти. З 13 портів, які працювали до війни, наразі відправляють вантажі лише 3: Ізмаїл, Рені та Усть-Дунайськ. Решту окупували або заблокували. Це створює величезну проблему щодо вивозу українського експорту. 

    Весь цей потік намагаються переорієнтувати на залізничний та автомобільний транспорт, однак і з цим є певні проблеми. Наразі для залізничного транспорту працюють лише західні прикордонні переходи, а тому навантаження збільшилось у кілька разів. Водночас потужності все одно недостатньо, щоб обробити всі вантажі. На найбільш популярних прикордонних переходах черга вагонів вже сягає 40 діб. «Укрзалізниці» доводиться вводити конвенції (заборони) до перевезення певних видів вантажів на деяких напрямках. Навіть за найбільш оптимістичного сценарію залізницею можна буде вивезти 1,5 млн т зерна на місяць при тому, що вже зараз є залишки 20 млн т минулого врожаю і ще 35 млн т зернових та олійний очікують виробити на експорт цього року.

    Прикордонні автомобільні переходи також перевантажені. Зернові на експорт змушені стояти в чергах та конкурувати з традиційними вантажами, які вивозили автомобільним транспортом, а також потоком перевезення пального, гуманітарної та військової допомоги. Уряд домовився з країнами ЄС про тимчасове скасування дозвільної системи: з Латвією, Литвою, Данією та Естонією  до кінця року, з Італією, Грецією, Угорщиною та Німеччиною — до 30 червня 2022 року, з Болгарією, Грузією, Словаччиною та Австрією – на час війни. Також нещодавно домовились з Міністерством інфраструктури Польщі про бездозвільне транспортування палива. 

    Щодо авіаційного транспорту, то повітряний простір України зараз закритий, аеропорти зазнали авіаударів. Українські авіакомпанії працюють за кордоном, де віддають свої літаки в «мокрий лізинг» (літак разом з екіпажем) або перевозять вантажі до польських аеропортів 

    Отже, через брак потужностей, рухомого складу та неготовності європейських перевізників, мереж і портів до наших обсягів наразі неможливо повністю поновити український експорт на довоєнному рівні.  

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua