Друк

Новини інституту

  • ІЕД запустив проект «Економічна привабливість української культури»

    05.07.2019

    main_UCF_pres1

    5 липня 2019 року, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД) провів прес-конференцію «Як зробити українську культуру економічно привабливою», на якій презентував проект «Економічна привабливість української культури», що підтримується Українським Культурним Фондом (УКФ).

    На початку заходу голова правління ІЕД Ігор Бураковський презентував результати аналізу програм найбільш рейтингових партій-учасників позачергових парламентських виборів у частині, що стосується культури. У першій п’ятірці лідерів рейтингів найбільше про культуру говориться у програмах партій «Європейська солідарність» та «Батьківщина», найменше – у програмі партії «Опозиційна платформа за життя». Пропрезидентська партія «Слуга народу» та партія Святослава Вакарчука «Голос» згадують про культуру переважно в загальному плані. (Читайте більше в матеріалі “Парламентські вибори 2019: політика та культура”).

    Василь Башко, представник Міністерства культури України розповів, що частка креативних індустрій оцінюються сьогодні в 2% ВВП. А частка видатків бюджету на культуру - близько 0.7%. В місцевих бюджетах частка видатків на культуру щороку зменшується. Культуру викреслили із розрахунку базової субвенції, яка спрямовується на місцеві бюджети, а Фонд регіонального розвитку не має мінімального зафіксованого видатку на культуру.

    Коренева проблема, на думку спікера, - в  неусвідомленні того, що відбувається у культурі. “Інвестиції туди не прийдуть, якщо інвестор не бачитиме ефекту від впливу культури”. 

    Радослава Чекмишева, представниця Міжнародного фонду Відродження, вважає, що не так погано в сфері культури. В останні 5 років культура почала розвиватися на тому рівні, як ніколи за 27 років: йдеться про Інститут національної пам’яті, Український культурний фонд, діяльність Українського інституту книги, значне фінансування Держкіно. Крім цього, таке дослідження, яке проведе ІЕД, в Україні робиться вперше.

    Спікерка звернула увагу, що катастрофічними є результати опитування, які показують, що 76% українців не читають або читають дуже мало. При цьому дуже багато українців мають вищу освіт. Не зрозуміло як корелюються між собою ці результати. 

    “Культура це не тільки сукупність артефактів, а й потужний інструмент тих змін, які роблять суспільство кращим” - підсумувала спікерка. 

    Андрій Курков, український письменник: “Парадокс України в тому, що в нас є ті, хто готовий робити культуру, але нема тих, хто готовий робити ринок”. З словами спікера, відсутність ринку призводить до того, що в Україні неможливо зробити національну культурну подію. Неможливо провести презентацію книги чи фільму в усіх регіонах одночасно, щоб всі ЗМІ підтримали цю подію, пішла хвиля і цитати із цього твору залишилися в щоденному житті людей. Українським митцям легше працювати там, де ринок є – за кордоном. В Польщі та Німеччині українські письменники успішніші, ніж на Батьківщині та платять податки.

    Серед плюсів: МЗС зрозумів, що культуру можна використовувати для підвищення іміджу країни. Посольства почали запрошувати українських культурних діячів. Це відбувається дуже активно в Австрії і Хорватії, Берліні та Лондоні. Посольство Австрії постійно намагається, щоб в країні були присутні українські культурні діячі.

    Загалом Андрій Курков вважає, що мета повинна полягати у створенні національного культурного простору, що означатиме створення культурного ринку, що потім принесе покращення освіти та рівня життя людей.

    Сергій Галетій, продюсер, редактор, голова комісії НСКУ з пропозицій до законодавчих ініціатив, член наглядової ради ВГО "Сінема", експерт групи "Культура" РПР: “Людина фізично на 60% складається з води. А свідомість – на 60 і більше відсотків з культури, цінності, знань”. Культура це нематеріальний актив. Культурне благо відрізняється від товару, бо може існувати необмежений час. Для економіки культура – унікальна. Бо чим більше культурних здобутків, тим більш сталою є економіка. Причому бар’єр входження в культурну сферу - дуже низький. 

    Культура має мультиплікаційний ефект. Для прикладу, будь який популярний фестиваль приносить значний ріст доходів  всьому регіону. Або коли відомі люди поставилять свої підписи на предметі, який нічого не коштував, то його ціна значно зросте. Щоб виміряти економічний ефект від культури - варто вимірювати саме мультиплікаційні ефекти.  

    Юлія Федів, виконавчий директор Українського культурного фонду: УКФ розпочав свою роботу близько року тому. “Ми не змогли знайти кроссекторальної картини в сфері культури. Ми провели близько 11 секторальних зустрічкй, опитали близько 100 лідерів думок та розробили стратегію розвитку культури на наступні 3 роки (2019-2021). Спільнота виділили 8 секторальних проблем, на основі яких ми створили 8 програм. Одним з них є Український культурний монітор, до якого і входить проект ІЕД”.

    «Ми говоримо, що культура це не дотаційна сфера, а сфера для інвестицій».

    Кажуть що не можна говорити про економізацію культури,  інші кажуть, що ми маємо визначити додану вартість культурного сектору для переходу на культурний ринок. Тоді можна буде говорити мовою цифр. Наш бюджет на 2019 рік складає 641 млн грн, а запит складає 3 млрд грн.

    Ми запустили поняття “бізнес-янглоів”, тобто бізнесу, який інвестує в культуру. Але бізнес почне інвестувати лише тоді, коли зрозуміє, що культура приносить додану вартість.

    З вересня УКФ запускає комунікаційну кампанію «Культура об’єднує». Якщо ми матимемо кількісні дані, будемо апелювати не до серця, а до розуму. Ці дані ми будемо використовувати в своїх програмах, а Мінкульт в своїх розрахунках бюджету.

    Захід проводився в рамках проекту «Економічна привабливість української культури», який впроваджує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за фінансової підтримки Українського культурного фонду. 

     

    Відеозапис заходу можна переглянути нижче:

     

    Поділитися:
Powered by

Activemedia
© 2010
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01030 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kiev.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua