12 грудня 2012 року експерт Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Олександра Бетлій взяла участь в круглому столі «Складнощі реформування та умови успішного створення первинної ланки медичної допомоги», що проходив у м. Дніпропетровськ.
Метою цього заходу було провести роз’яснювальну роботу щодо реформування медичної галузі; збір відгуків і відпрацювання рекомендацій учасників процесу реалізації реформ в Дніпропетровській області.
Олександра Бетлій розповіла про перші уроки реформування охорони здоров'я в пілотних регіонах.
Система надання медичної допомоги відзначається неефективністю та неоднаковим доступом. Більшість допомоги надається на дорожчому вторинному рівні, тоді як світовий досвід свідчить на користь переважного надання допомоги сімейними лікарями. Сімейний лікар – це спеціаліст, який відповідає за здоров'я пацієнта. В сьогоднішній системі за пацієнта однозначно жоден лікар не несе відповідальності. З метою підвищити якість і доступність медичної допомоги було ініційовано реформу системи охорони здоров'я. Відповідно впровадження реформи охорони здоров'я в пілотних регіонах розпочалось вже рік тому.
Реформа в пілотах показала, що надзвичайно важливо правильно і ретельно підготувати зміни в цій системі, оскільки саме ця реформа стосується всього населення України. Звичайно, жодна реформа не може бути безболісною. Разом з тим, владі варто докласти всіх зусиль, щоб принаймні пояснити зміни і окреслити очікувані результати реформи всім групам населення: і пацієнтам, і лікарям. Зокрема варто завчасно пояснювати населенню сутність реформи, що не було зроблено на національному рівні. Величезні зусилля місцевих органів влади пілотних регіонів виявились, на жаль, недостатніми для збільшення довіри населення до реформи, можливо, через недостатню довіру до них. Разом з тим, можна виділити кілька питань реформи, завчасне вирішення яких могло б знизити напругу навколо питання реформи:
- Поширення об’єктивної і повної інформації про реформу: сутність і очікувані результати. Це могло б знизити супротив реформі як з боку пацієнтів, так і з боку медиків.
- Визначення чіткого маршруту пацієнтів до лікаря первинної та спеціалістів вторинної ланки: в окремих випадках пацієнти після відокремлення первинки і вторинки не знали, до якого лікаря і куди саме звертатись.
- Організація кабінетів забору крові і лабораторних досліджень: неузгодженість норм законодавства щодо здійснення таких досліджень і відповідального рівня медичної допомоги.
- Підготовка приміщень для організації амбулаторій: приміщення, в які переміщують амбулаторії потрібно завчасно підготовлювати.
- Сімейний лікарю варто одразу надавати необхідне оснащення, щоб пацієнти могли одразу отримувати ширший спектр медичної допомоги, ніж раніше отримували від педіатра і терапевта.
Це лише кілька зауважень, врахування яких сприяло б поширенню реформи на інші території України.