Друк

Початкові зобов’язання України

Запропоновані зміни:

  • Протягом 6 місяців після набуття чинності УА українське законодавство повинно відповідати основним принципам законодавства про державні закупівлі ЄС викладеним в ст. 151 УА
  • Принципи включають належне інформування зацікавлених сторін, проведення максимально відкритої і конкурентної процедури закупівлі через передбачувані правила закупівель, надання достатнього часу для підготовки тендерних пропозицій, формулювання технічних вимог до товарів та послуг на основі загальноприйнятих стандартів без прив’язки до брендів, відсутність вимог, що неналежним чином обмежує коло постачальників, максимально обмежене використання закупівель в одного учасника, об’єктивний відбір найвигіднішої тендерної пропозиції та достатня можливість для оскарження результатів.
  • Законодавство України загалом відповідає цим принципам (на відміну від практики виконання законодавства). Оскільки положення ст. 151 досить загальні, то залишається значний простір для їх інтерпретації. Проте деякі положення українського законодавства можуть суперечити законодавству ЄС і їх можливо доведеться змінити:

(1)   Надто широкий перелік винятків з процедур державних закупівель

(2)    Короткі строки проведення закупівель за скороченою процедурою

(3)   Занадто широкі підстави для проведення закупівель в одного учасника

  • Також можливо будуть необхідні інші зміни для усунення практики застосування законодавства, що суперечать принципам ст. 151
  • Протягом 6 місяців після набуття чинності УА Україна зобов’язалась посилити інституційну спроможність Міністерства економіки та АМКУ та погодити з ЄС «дорожню карту» реформ. У випадку виконання цих Умов Україна та ЄС взаємно відкриють доступ до державних закупівель товарів центральними органами влади

Оцінка можливих наслідків:

Для бізнесу. Наслідки для бізнесу на першому етапі, який із значною ймовірністю. буде реалізовано досить швидку після підписання УА, залежать від порозуміння між ЄС та Україною, щодо того які кроки потрібні для виконання ст. 151 УА. Зміни можуть бути косметичними і малопомітними для більшості компаній, але в кращому випадку може відчутно розширитись застосування конкурентних процедур закупівель та певні зрушення в інших сферах, наприклад технічних умов. Українські компанії зможуть покращити доступ до ринку ЄС(хоч і не надто великої його частини). Водночас участь нерезидентів на українському ринку навряд чи збільшиться до відчутного рівня. В 2012 році нерезиденти виграли менше 0,3% закупівель товарів і послуг, незважаючи на формальну заборону дискримінації між резидентами та нерезидентами(статистика наявна лише за кількістю договорів).

Для домогосподарств.Оскільки обмежені позитивні зміни державних закупівель навряд чи відчутно покращать ефективність витрачання бюджетних коштів, то наслідки для споживачів будуть мінімальні.

Для державного сектору.Основними завданнями для державного сектору на початковому етапі стане розробка та погодження з ЄС «дорожньої карти реформ» та початкових змін в сфері державних закупівель. Також буде переглянута роль Міністерство економіки у регулюванні та моніторингу державних закупівель. Успіх подальшої реформи залежатиме від дієвих заходів на цьому етапі. Водночас вимоги до замовників державних закупівель навряд чи відчутно зміняться на цьому етапі.

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua