Друк

Захисні заходи щодо легкових автомобілів

Зміст домовленості:

  • Україна отримала можливість протягом чотирнадцяти років, починаючи з другого 12-місячного періоду з дати набрання чинності Угоди, застосовувати захисні заходи у формі вищої ставки ввізного мита до легкових автомобілів (код УКТ ЗЕД 8703) походженням з країн ЄС за умови виконання кількох вимог:
    • якщо в результаті зниження або скасування мита відповідно до УА зросла кількість імпортованих з ЄС легкових автомобілів, що завдало значної шкоди національному виробникові (ця умова не діє протягом перехідного періоду, що триватиме від 10 до 13 років);
    • якщо сукупний обсяг імпорту товару (у штуках) протягом року досягає граничного обсягу імпорту, а саме 45 тис. штук;
    • якщо сукупний обсяг імпорту товару (у штуках) впродовж останнього 12-місячного (річного) періоду перевищить граничний відсоток всіх первинних реєстрацій легкових автомобілів в Україні, що дорівнює:
    • 20% протягом другого річного періоду з дати набрання чинності Угоди;
    • 21% протягом третього річного періоду;
    • 22% протягом четвертого річного періоду;
    • 23% протягом п’ятого річного періоду;
    • 24% протягом шостого річного періоду;
    • 25% протягом наступних річних періодів.
  • Максимальний розмір ввізного мита та мита/додаткового збору, що запроваджується, не повинен перевищувати 10%.
  • Додаткове мито може бути застосовано лише до імпорту, що здійснюється протягом строку до закінчення року (періоду).
  • Умови прозорості застосування захисних заходів щодо легкових автомобілів передбачають, що Україна якнайшвидше повідомлятиме ЄС про намір застосувати заходи, надаватиме відповідну інформацію, а також запросить ЄС на консультацій стосовно застосування заходів, причому ніякі заходи не застосовуватимуться протягом 30 днів з дня запрошення на консультації.
  • Після завершення перехідного періоду, що триватиме від 10 до 13 років, Україна може застосовувати захисні заходи щодо легкових автомобілів лише після проведення відповідно розслідування, яке має довести, що внаслідок скорочення розміру мита або його скасування відповідно до УА товар імпортується у зростаючих обсягах і це завдає значної шкоди національному виробникові. Відповідні фактори, пов’язані зі шкодою, повинні простежуватись впродовж не менше трьох послідовних років.
  • Україна зобов’язалась гарантувати достовірність, адекватність та загальнодоступність інформації, яка є основою для розслідування.
  • Україна зобов’язалась не застосовувати захисні заходи відповідно до цієї частини Угоди до кінця першого 12-місячного періоду з дати набрання чинності Угодою і не зберігатиме в силі будь-які захисні заходи відповідно до цієї Частини і не проводитиме будь-яких розслідувань з цією метою після 15-того року.
  • Україна зобов’язалась не застосовувати одночасно захисні заходи щодо легкових автомобілів, що передбачені цією частиною Угоди, та захисті заходи відповідно до Угоди СОТ.

Оцінка можливих наслідків:

Для бізнесу: Можливість застосування захисних  (спеціальних) заходів щодо імпорту легкових автомобілів на основі лише інформації про перевищення граничних індикаторів, тобто без проведення відповідного розслідування та доведення факту завдання значної шкоди національному виробникові, створює виробникам легкових автомобілів в Україні пільговий період для адаптації до нових умов, а саме до підвищення конкуренції на внутрішньому ринку.

Після завершення перехідного періоду, що триватиме 10 чи 13 років в залежності від того, чи зможе Україна наприкінці 10 року обґрунтувати необхідність продовження перехідного періоду, ще кілька років виробники можуть користуватися захисними заходами, якщо відповідне розслідування доведе завдання значної шкоди національному виробникові від зростаючого імпорту.

У 2010-2012 роки кількісний обсяг імпорту легкових автомобілів з ЄС перевищував граничний кількісний обсяг протягом двох з трьох років: у 2010 році з ЄС було імпортовано 39,4 тис. легкових автомобілів, у 2011 році – 63,6 тисяч, у 2012 році – 52,2 тисячі. Це складало в різні роки від 37% до 25% загального імпорту автомобілів (у штуках) за кодом УКТ ЗЕД 8703.

Водночас застосування захисних заходів у квітні 2013 року щодо легкових автомобілів незалежно від країни походження, які є глобальними захисними заходами, робить неможливим застосування двосторонніх захисних заходів щодо автомобілів з ЄС, принаймні до завершення дії глобальних заходів.

Відзначимо, що збереження ввізних мит на легкові автомобілі протягом дії даної частини Угоди може негативно позначитись на розвиткові інших секторів економіки, які використовують легкові автомобілі, наприклад, для надання послуг.

Для домогосподарств: Встановлення додаткового ввізного мита на легкові автомобілі означатиме чисті втрати для споживачів, оскільки вони не зможуть скористатись перевагами лібералізації торгівлі, як-то більшим вибором та нижчими цінами, до закінчення дії цих заходів.

Для державного сектору: Встановлення додаткового ввізного мита на легкові автомобілі на рівні, що дорівнює поточному ввізному миту (ставка режиму найбільшого сприяння), може загальмувати імпорт, що знизить потенційні доходи бюджету. Водночас багато залежатиме від еластичності попиту на автомобілі з ЄС порівняно з автомобілями національного виробника та автомобілями з інших країн світу. За умови низької еластичності попиту ймовірне збереження попередньої динаміки імпорту без прискорення, яке було б викликане лібералізацією торгівлі.

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua