Друк

Скасування обмежень на рух капіталу та положення про подальшу лібералізацію платіжного балансу

Запропоновані зміни:

  • Україна бере на себе зобов’язання щодо забезпечення вільного руху капіталу в окремих сферах. Зокрема скасовуються обмеження в сфері ПІІ, торгівельних кредитів, портфельних інвестицій та фінансових позик і кредитів. Поза сферою дії угоди лишається регулювання Україною закордонних інвестицій українців та скоріш за все депозити нерезидентів в Українських банках. Аналогічні зобов’язання бере на себе ЄС, однак на практиці рух капіталу вже є лібералізованим з боку ЄС.
  • Також Україна і ЄС зобов’язуються не запроваджувати нових обмежень на рух капіталу та поточні платежі і не робити існуючі обмеження більш жорсткими. Єдиними винятком є запровадження захисних заходів строком до 6 місяців, якщо є загроза монетарній або валютній політиці. Варто зазначити, що запровадження таких заходів дозволяється і законодавством ЄС
  • Україна зобов’язалась вживати заходів щодо подальшої лібералізації руху капіталу до рівня рівноцінного законодавству ЄС. Така лібералізація є передумовою формування єдиного ринку з ЄС в сфері фінансових послуг.

Оцінка можливих наслідків:

Для бізнесу.Результатом лібералізованого руху капіталу для бізнесу може стати скасування обмежень на максимальну відсоткову ставку іноземних запозичень та вимог щодо резервування за короткостроковими запозиченнями для банків, певне зменшення формальностей при залученні іноземного фінансування. Це може спростити залучення іноземного фінансування українськими компаніями та іноземні інвестиції в українські цінні папери. Водночас лібералізація може торкнутись лише руху капіталу з країнами ЄС, і не обов’язково передбачає скорочення бюрократичних процедур валютного контролю.

Подальша лібералізація руху капіталу сприятиме інтеграції української економіки до європейських ринків капіталу, що може збільшити іноземні інвестиції.

Для домогосподарств.Прямі наслідки переважно відсутні, хоча можливо вимога щодо реєстрації отриманих закордоном  кредитів буде скасована. Водночас УА не забороняє НБУ і надалі вимагати від фізичних осіб отримувати індивідуальні ліцензії НБУ для інвестицій, відкриття рахунків закордоном та ряду інших операцій. Подальша лібералізація руху капіталу може дозволити громадянам України офіційно інвестувати закордоном.

Для державного сектору.Національний банк, як державний орган, відповідальний за проведення контролю за рухом капіталу, буде зобов’язаний переглянути норми щодо валютного регулювання. Оскільки норми УА не передбачають перехідного періоду для первинної лібералізації, то перегляд буде проведений в стислі терміни. Інше питання – чи буде лібералізація стосуватись лише країн ЄС чи всіх іноземних країн.

Зменшення обмежень на рух капіталу сприятиме зближенню відсоткових ставок в Україні з відсотковими ставками на світових фінансових ринках. Це в свою чергу може ускладнити підтримання фіксованого обмінного курсу. Тому кроки по лібералізації руху капіталу доцільно супроводжувати переходом до гнучкішого обмінного курсу. Якщо фіксований курс зберігається, можливості НБУ щодо проведення монетарної політики скорочуються. В такому випадку підтримання стабільного курсу повинне стати офіційною метою політики НБУ.

Для органів податкової служби лібералізація руху капіталу може спростити контроль за оподаткуванням іноземних доходів українців, оскільки зараз декларування іноземних інвестицій могло бути пов’язане з адміністративною або кримінальною відповідальністю за порушення валютного контролю.

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua