Друк

Державні монополії, державні компанії та компанії з виключними та спеціальними правами

Запропоновані зміни:

  • Державна політика щодо державних компаній, та компаній з спеціальними та ексклюзивними правами (зокрема природні монополій) не повинна суперечити законодавству про конкуренцію та не призводити до викривлень конкуренції через зловживання домінуючим становищем, узгоджені дії або концентрацію. До таких компаній в повному обсязі повинно застосовуватись конкурентне законодавство. Ці норми повинні діяти в тій мірі, в якій вони не перешкоджають виконання цими підприємствами, покладених на них державою. Через загальний характер цих норм і значний обсяг галузевого законодавства важко оцінити, які зміни потрібні для виконання цього зобов’язання. Загалом АМКУ та національні регуляторні комісії повинні виконувати ці завдання відповідно до чинного законодавства, тому можливо на законодавчому рівні потрібні лише зміни декларативного та загального характеру: положення про примат закону «Про захист економічної конкуренції» в законі щодо державних монополій та галузевих законів, чіткіше поставити завдання перед національними комісіями щодо мінімізації викривлення ринку
  • Державні монополії комерційного характеру зобов’язані протягом 5 років після набуття чинності УА припинити крос-субсидування між фізичними та юридичними особами, а також усунути інші невиправдані відмінності щодо постачання або закупок товарів між юридичними та фізичними особами.
  • Монополії та компанії, що надають послуги загального економічного інтересу (держава субсидує універсальне надання послуг з соціальних міркувань: пошта, телефон, пасажирські залізничні перевезення) підлягають правилам щодо державної допомоги, в тій мірі в якій це не перешкоджає виконанню ними своїх функцій.
  • Протягом 5 років після набуття чинності УА України зобов’язалась забезпечити прозорість субсидування державних підприємств та підприємств, що отримують пільги або субсидії за надання послуг загального економічного інтересу. Це повинно відбуватись через прозорий облік всіх субсидій як прямих так і непрямих (наприклад через державні банки) державним підприємствам, і прозорий облік витрат і доходів, пов’язаних з наданням субсидованих послуг, на основі міжнародних стандартів бухгалтерської звітності та міжнародно визнаних методів розподілу витрат за напрямками діяльності і підтверджених аудиторським висновком даних.

Оцінка можливих наслідків:

Для бізнесу. Незрозуміло, чи відбудуться значні зміни в діяльності підприємств, що належать державі або виконують поставлені державою завдання. Однак посилення дії ринкових механізмів повинно сприяти більш ефективній роботі цих підприємств, та зменшенню викривлень конкуренції, з якими стикаються контрагенти або конкуренти цих підприємств. Але зрушення тут не гарантовані.

Припинення крос-субсидування фізичних осіб за рахунок юридичних осіб може мати позитивні наслідки для фінансового стану підприємств, що здійснюють крос-субсидування, і усунути викривлення економічного планування, пов      ‘язані з крос-субсидуванням. Найбільше можуть виграти юридичні особи, що фінансували знижені тарифи для фізичних осіб, через нижчі або повільніше зростаючі тарифи. Це може покращити конкурентоздатність продуктів таких компаній на міжнародних ринках.

Для домогосподарств. Домогосподарства будуть змушені платити більше за раніше субсидовані послуги, якщо витрати на субсидії не візьме на себе держава. Однак у держави буде відчутний стимул хоча б частково перекласти витрати на споживачів. За відповідної державної політики більше платити будуть ті споживачі, що можуть це собі дозволити.

Для державного сектору. Протягом п’яти років держава зобов’язалась зробити прозорішими свої відносини з державними підприємствами та приватними підприємствами, що мають ексклюзивні та спеціальні права, або надають послуги загального економічного інтересу. Така прозорість скоріш за все створить політичний тиск щодо більш раціонального використання коштів та збільшення економічної ефективності витрат держави. Припинення крос-субсидування також перекладе відповідальність за субсидовані послуги на державу. Це стимулюватиме державу вдосконалити систему надання соціальної допомоги.

Powered by

Activemedia
© 2020
Інститут
економічних досліджень
та політичних консультацій
адреса:
Рейтарська 8/5-А,
01054 Київ, Україна
тел.:
+ 38 044 278-63-42
+ 38 044 278-63-60
факс:
e-mail:
+ 38 044 278-63-36
institute@ier.kyiv.ua
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на www.ier.com.ua